Změny ve Strategickém plánu SZP povedou ke snížení objemu produkce potravin a tím k jejich zdražení!

Rozhovor s předsedou Odborového svazu pracovníků zemědělství a výživy – Asociace svobodných odborů ČR Bohumírem Dufkem

Kolektivní smlouvy vyššího stupně na rok 2022 v zemědělství

Odborový svaz pracovníků zemědělství a výživy – Asociace svobodných odborů ČR dne 24. ledna 2022 a podepsal Kolektivní smlouvu vyššího stupně na rok 2022 se Zemědělským svazem ČR a Českomoravským svazem zemědělských podnikatelů. Plné znění KSVS naleznete v příloze.
  • Zveřejněno: 16.07.2020
  • Autor: Miroslav Svoboda

Piloti a letušky, ale i další zaměstnanci v letecké dopravě v České republice i po celém světě zažívají chmurné období. Uvedl to včera deník Právo. Podle této zprávy se jednotlivé aerolinky ve světě chystají propustit celkem více než sto tisíc lidí, přičemž Mezinárodní sdružení pro leteckou dopravu (IATA) pak odhaduje propouštění včetně navazujících sektorů až na miliony zaměstnanců.

IATA předpokládá, že osobní letecká přeprava se na úroveň z období před příchodem koronavirové krize vrátí nejdříve v roce 2023.

Zpráva Novinek.cz uvádí, že v tomto týdnu oznámila chystané propouštění například i dubajská letecká společnost Emirates, která hrozí zrušením asi 9000 pracovních míst. Podle serveru BBC to oznámil prezident podniku Tim Clark. Přitom před koronavirovou krizí firma zaměstnávala 60.000 lidí.

Rovněž americké aerolinky United Airlines zvažují, že kvůli dopadům koronaviru propustí téměř polovinu personálu. Od 1. října by vinou poklesu poptávky mohlo zůstat bez práce 36.000 zaměstnanců. United Airlines jsou první velkou americkou leteckou společností, která zveřejnila možný rozsah propouštění navzdory několikamiliardové vládní podpoře, kterou odvětví ve Spojených státech dostalo. Manažeři United uvedli, že po krátkém oživení poptávky po cestování nyní zájem opět vázne v souvislosti s nárůstem počtu případů koronaviru a s omezeními v některých zemích. V prohlášení pro zaměstnance jim sdělili, že „je stále pravděpodobnější, že se poptávka nevrátí k normálu, dokud nebude široce dostupná vakcína nebo lék“. Propouštění desítek tisíc lidí avizovaly i American Airlines nebo i společnost Delta. Přičemž některé zaměstnance se snaží posílat do předčasného důchodu.

V Asii je podle investorů a auditorů ohrožena existence malajsijských Air Asia, největších nízkonákladových aerolinek v regionu. Ty již dříve oznámily, že budou muset propustit až třetinu ze svých 20 000 zaměstnanců. Propouštění se nevyhnou ani letecké společnosti třeba v Latinské Americe nebo Austrálii.

V Evropě německá Lufthansa zruší 20 procent vedoucích pozic a tisíc míst v administrativě. Zopakovala, že jí přebývá na 22 000 zaměstnanců, nicméně jejich nucenému propouštění se prý bude snažit vyhnout.

Akcionáři německé společnosti minulý měsíc schválili vládní záchranný balíček ve výši devíti miliard eur (240 miliard Kč), který měl aerolinkám pomoci vyhnout se bankrotu. Už začátkem dubna se firma rozhodla zeštíhlit letku a ukončit aktivity nízkonákladové dceřiné společnosti Germanwings. Proti tomu protestovali její zaměstnanci v centru Berlína.

Také letecká společnost British Airways hodlá snížit stavy o 12 tisíc lidí, společnost Air France o 7500 zaměstnanců. Ve Francii má být propouštění rozloženo do dvou let. Nízkonákladové aerolinky EasyJet propustí 4500 lidí, což je zhruba 30 procent všech zaměstnanců. Irská nízkonákladová společnost Ryanair oznámila snížení stavů o 3000 lidí. S piloty, kteří zůstanou, se dohodl na snížení platů o 20 procent po dobu čtyř let.

Lidí se zbavuje rovněž tuzemská skupina Smartwings, do níž patří České aerolinie. Propustí asi 600 zaměstnanců. Dalších 450 lidí přijde o práci na letišti Praha. Některé letušky během přerušení fungování letecké dopravy pomáhaly například v nemocnicích nebo v sociálních zařízeních, další se rovnou začaly shánět po jiné práci.

„Letušky můžou hledat práci obecně také ve službách – zpravidla jsou dobře jazykově vybavené a mají zkušenosti ze zákaznického servisu, u pilotů je to samozřejmě složitější najít něco, co by bylo jejich práci podobné,“ uvedl pro deník Právo Tomáš Surka, manažer personální společnosti JobConnector. Propouštění postihne také zaměstnance výrobců. Airbus propustí 15 tisíc lidí, Boeing opustí 16 tisíc zaměstnanců. Propouštějí ale i další výrobci, například italsko-francouzská ATR nebo brazilský Embraer.

  • Zdroj: Novinky.cz