Změny ve Strategickém plánu SZP povedou ke snížení objemu produkce potravin a tím k jejich zdražení!
Rozhovor s předsedou Odborového svazu pracovníků zemědělství a výživy – Asociace svobodných odborů ČR Bohumírem Dufkem
Evropská komise dne 25.5.2016 navrhla aktualizaci pravidel EU pro audiovizuální služby. Účelem návrhu je vytvořit spravedlivější podmínky pro všechny účastníky trhu, podpořit evropské filmy, lépe chránit děti a účinněji bojovat proti verbálním projevům nenávisti. Návrh také odráží nový přístup k on-line platformám zaměřující se na specifické potřeby jednotlivých oblastí.
V rámci své strategie pro jednotný digitální trh Komise představila aktualizovanou směrnici o audiovizuálních mediálních službách. Tato směrnice již téměř 30 let stanoví společná pravidla pro audiovizuální média a zajišťuje kulturní rozmanitost a volný pohyb audiovizuálního obsahu v EU. Lidé dnes sledují videonahrávky nejen prostřednictvím televizního vysílání, ale stále častěji také prostřednictvím služeb videa na vyžádání (jako je například Netflix a MUBI) a platforem pro sdílení videonahrávek (jako je YouTube nebo Dailymotion). Proto chce Komise dosáhnout větší vyváženosti, co se týče pravidel, která se dnes vztahují na tradiční poskytovatele vysílání, poskytovatele služeb videa na vyžádání a platformy pro sdílení videonahrávek, zejména pokud jde o ochranu dětí. Revidovaná směrnice o audiovizuálních službách také posiluje evropskou kulturní rozmanitost, zajišťuje nezávislost regulačních orgánů pro audiovizuální služby a umožňuje poskytovatelům vysílání větší volnost, co se týče reklamy.
Návrh odráží nový přístup Komise k on-line platformám, jako jsou on-line tržiště, vyhledávače, platební systémy, sociální média, stránky pro sdílení videonahrávek a jiného obsahu a další platformy. Od zahájení strategie pro jednotný digitální trh v květnu 2015 provedla Komise komplexní posouzení společenské a hospodářské role těchto nových aktérů. Dospěla k závěru, že „univerzální“ přístup neumožňuje využívání možností současných internetových platforem ze strany spotřebitelů ani řešení problémů, které přináší různorodost těchto platforem. Na základě této koncepce se Komise bude zabývat možnostmi zlepšení ve všech oblastech, od telekomunikací po autorské právo, s cílem řešit jakékoli specifické problémy všech účastníků trhu způsobem udržitelným do budoucna.
Andrus Ansip, místopředseda Komise pro jednotný digitální trh, k tomu uvedl: „Mým přáním je, aby se on-line platformy a audiovizuální a tvůrčí odvětví staly motorem digitální ekonomiky a aby je neomezovala zbytečná pravidla. K tomu je zapotřebí jistota moderního a spravedlivého právního prostředí. A právě tu dnes přinášíme. To znamená, že se nemění stávající pravidla, která fungují, jako jsou pravidla týkající se odpovědnosti poskytovatelů on-line služeb. Rovněž to znamená v nutných případech deregulaci v tradičních odvětvích, jako je televizní vysílání, nebo rozšíření určitých požadavků na platformy a další digitální entity za účelem zlepšení ochrany uživatelů a dosažení spravedlivých podmínek."
Günther H. Oettinger, komisař pro digitální ekonomiku a společnost, uvedl: „Způsob, jakým sledujeme televizi nebo video, se změnil, ale naše hodnoty zůstávají stejné. Prostřednictvím těchto nových pravidel podpoříme pluralitu médií a nezávislost regulačních orgánů pro audiovizuální služby a zajistíme, že na platformách pro sdílení videonahrávek nebude žádný prostor pro podněcování k nenávisti. Rovněž chceme v prostředí on-line platforem zajistit rovné podmínky, odpovědné chování, důvěru a spravedlnost. Naši vizi, jak toho dosáhnout, obsahuje naše dnešní sdělení.“
Mediální rámec pro 21. století
Komise provedla hodnocení směrnice o audiovizuálních mediálních službách z roku 2010 a na jeho základě navrhla:
Očekává se, že tato opatření budou mít pro poskytovatele mediálních služeb – zejména poskytovatele televizního vysílání – pozitivní ekonomické dopady a zvýší jejich možnosti investování do audiovizuálního obsahu. To je důležité pro konkurenceschopnost audiovizuálního průmyslu EU.
On-line platformy: příležitosti a výzvy pro Evropu
On-line platformy hrají klíčovou roli v oblasti inovací a růstu na jednotném digitálním trhu. Přinesly revoluci v přístupu k informacím a lépe a účinněji propojily zájemce o nákup a prodávající. Je zapotřebí přijmout opatření na úrovni EU, aby vzniklo prostředí, jež přitáhne a udrží inovátory on-line platforem a pomůže jim v rozvoji.
Komise v rámci hodnocení on-line platforem, které probíhalo celý rok, uspořádala veřejnou konzultaci. Pro řešení problémů, jež uváděli její respondenti, navrhla cílený přístup založený na dodržování určitých zásad (viz otázky a odpovědi). Komise bude podporovat úsilí všech zúčastněných stran o samoregulaci a koregulaci, aby se zajistilo, že si tento přístup uchová pružnost a aktuálnost. Mezi příslušná opatření patří:
Ve své nadcházející evropské agendě pro ekonomiku sdílení poskytne Komise rovněž pokyny ohledně použitelných právních předpisů EU a vydá doporučení pro členské státy.
Souvislosti
Zmíněné nové iniciativy v rámci strategie pro jednotný digitální trh jsou dnes prezentovány společně s balíčkem na podporu elektronického obchodu v EU (tisková zpráva).
Tato opatření navazují na soubor iniciativ na digitalizaci evropského průmyslu (tisková zpráva), návrhy týkající se autorského práva (tisková zpráva) a digitálních smluv (tisková zpráva) a také na návrh rozhodnutí o koordinaci spektra (tisková zpráva). Strategie pro jednotný digitální trh zahrnuje 16 iniciativ, které mají být představeny do konce tohoto roku.