Změny ve Strategickém plánu SZP povedou ke snížení objemu produkce potravin a tím k jejich zdražení!

Rozhovor s předsedou Odborového svazu pracovníků zemědělství a výživy – Asociace svobodných odborů ČR Bohumírem Dufkem

Kolektivní smlouvy vyššího stupně na rok 2022 v zemědělství

Odborový svaz pracovníků zemědělství a výživy – Asociace svobodných odborů ČR dne 24. ledna 2022 a podepsal Kolektivní smlouvu vyššího stupně na rok 2022 se Zemědělským svazem ČR a Českomoravským svazem zemědělských podnikatelů. Plné znění KSVS naleznete v příloze.
  • Zveřejněno: 05.09.2025
  • Autor: Miroslav Svoboda

Krizi v automobilovém a ocelářském průmyslu bude, podle zpravodajství serveru Echo24, řešit Ocelový summit pořádaný německou vládou. Kancléř Friedrich Merz konání summitu oznámil po jednání se svými koaličními partnery. Německá vláda tak reaguje na otevřený dopis od evropských automobilek, který spustil ofenzívu proti zeleným plánům Bruselu.

Podle Echo24 přední výrobci automobilů v Evropě varují, že zákaz spalovacích motorů, od roku 2035, je nereálný a v kombinaci s drahou energií ohrožuje celé odvětví. V dopise předsedkyni Evropské komise Ursule von der Leyenové připomínají, že evropský trh svírá tlak čínských elektromobilů, amerických cel a vysokých cen energií, zatímco většina zisků stále plyne z vozů se spalovacím motorem.

Německá vláda na to reagovala. Načež kancléř Friedrich Merz oznámil, že vláda svolá takzvaný Ocelový summit, na němž se bude jednat nejen o kondici hutnictví a ocelářského průmyslu, ale také o automobilech. Jak k tomu píše německý deník Bild, politici tím chtějí vyslat jasný signál do Bruselu, tj. Evropské komisi, že obavy německého průmyslu z Green Dealu berou vážně, a že německá vláda má plán, jak udržet pracovní místa v době recese a rostoucí nezaměstnanosti.

Podle předsedy SPD (Sociálnědemokratická strana Německa – pozn. red.) Larse Klingbeila je tento summit důležitým signálem pro Brusel. „Evropský plán transformace automobilového průmyslu musí přestat být idealistický a uznat současné průmyslové a geopolitické problémy,“ prohlásili prezident Evropského sdružení výrobců automobilů Ola Källenius a předseda Evropského sdružení dodavatelů automobilového průmyslu Matthias Zink, jak uvedla americká agentura Bloomberg.

„Splnit cíle v oblasti emisí oxidu uhličitého do roku 2035 je prostě už nereálné,“ uvedli oba představitelé automobilového průmyslu ve svém dopise z konce srpna. Jejich prohlášení poukazuje na rostoucí napětí mezi ekonomickými tlaky a klimatickými ambicemi. Oba zároveň upozornili, že na německém trhu už jsou sice desítky modelů elektromobilů, ale ty stále tvoří pouze 15 % prodejů. Většinu zisků stále generují vozy se spalovacími motory, což jsou především drahá SUV a prémiové modely.

Tyto problémy, jak dále ve svém zpravodajství uvádí Echo24, by se měly projednat na svolávaném Ocelovém summitu. Ně,ecká vláda zatím však neoznámila, kdy berlínský summit o automobilovém a ocelářském průmyslu proběhne, ale předpokládá se, že by to mělo být ještě během tohoto podzimu.

Součástí příprav na summit je i energetický balíček. Německá vláda schválila výrazné snížení daní z elektřiny pro průmysl, zemědělství a lesnictví – od příštího roku se budou platit jen minimální sazby povolené v rámci EU. Podle ministra financí Larse Klingbeila se tímto krokem uleví více než šesti stům tisícům podniků a podaří se stabilizovat zaměstnanost!

Přičemž zpráva z Berlína k tomu dále uvádí, že německý rozpočet ovšem pocítí ztrátu až tří miliard eur ročně, kterou má částečně kompenzovat federální dotace na poplatky za přenosovou síť. Z ní budou těžit také domácnosti, které si podle propočtů polepší až o sto eur ročně. Ministryně hospodářství Katherina Reiche zdůraznila, že nejde o jednorázovou injekci, ale o dlouhodobé opatření v hodnotě 26 miliard eur během čtyř let.

Zpráva Echo24 dále uvádí, že německý automobilový svaz (VDA) varuje, že ceny elektřiny v Německu jsou až třikrát vyšší než v USA či Číně. Podle šéfky svazu VDA Hildegard Müller to oslabuje konkurenceschopnost firem a zároveň zpomaluje rozvoj elektromobility, protože drahý proud odrazuje zákazníky od přechodu na elektroauta. Koalice proto musí podle ní garantovat, že úlevy budou platit i po roce 2026 a zavést slíbený strop na síťové poplatky, jak, podle Echo24, píše deník Frankfurter Allgemeine.

Podle redakce Echo24 napětí mezi klimatickou politikou a ekonomickou realitou tak v Německu vstupuje do další fáze. Ekologické organizace tvrdí, že varování průmyslu jsou přehnaná a že poptávka po dobíjecích vozech i investice do baterií rostou. Ocelový summit ukáže, zda vláda dokáže spojit ambice Green Dealu s tlakem nejvlivnějšího odvětví německé ekonomiky.

  • Zdroj: Echo24