Změny ve Strategickém plánu SZP povedou ke snížení objemu produkce potravin a tím k jejich zdražení!

Rozhovor s předsedou Odborového svazu pracovníků zemědělství a výživy – Asociace svobodných odborů ČR Bohumírem Dufkem

Kolektivní smlouvy vyššího stupně na rok 2022 v zemědělství

Odborový svaz pracovníků zemědělství a výživy – Asociace svobodných odborů ČR dne 24. ledna 2022 a podepsal Kolektivní smlouvu vyššího stupně na rok 2022 se Zemědělským svazem ČR a Českomoravským svazem zemědělských podnikatelů. Plné znění KSVS naleznete v příloze.
  • Zveřejněno: 08.09.2018
  • Autor: Miroslav Svoboda

Posezónní výprodej zboží nebo akční ceny v nabídkách supermarketů jsou velkým lákadlem pro mnoho českých spotřebitelů. Česká obchodní inspekce (ČOI) průběžně monitoruje dodržování zákona o ochraně spotřebitele, který mimo jiné upravuje poctivost prodeje výrobků. Ve 2. čtvrtletí 2018 provedla 1.308 kontrol a porušení právních předpisů zjistila ve více než 50 procentech, uvádí se v tiskové zprávě České obchodní inspekce.

„Jednotlivé inspektoráty ČOI často využívají při kontrolní činnosti podněty od spotřebitelů, kteří se setkávají v rámci slevových akcí s nesprávným účtováním cen výrobků. Zpravidla jsou účtovány ceny vyšší, než jsou ceny deklarované. Mnohdy také není spotřebitel seznámen s výší ceny po slevě vůbec,“ říká ředitel České obchodní inspekce Mojmír Bezecný.

V tiskové zprávě se konkrétně uvádí, že ČOI uskutečnila v období od 1. dubna do 30. června 2018 kontrolní akci zaměřenou na nabídku a prodej zboží za akční ceny a zboží ze sezónních slev. Na celém území České republiky provedla 1 308 kontrol a porušení právních předpisů zjistila v 679 případech, tj. 51,9 %. Pokud jde o zjištění nedostatky, tak nejčastěji docházelo k porušení zákona o ochraně spotřebitele, a to v 849 případech, kdy ve 304 případech prodejci nedodrželi poctivost prodeje výrobků a služeb, jednalo se např. o nesprávné účtování cen, dále ve 217 případech prodávající neinformoval v souladu s cenovými předpisy spotřebitele o ceně prodávaných výrobků nebo poskytovaných služeb. Při porušení tohoto paragrafu šlo často o případy, kdy spotřebitel nebyl seznámen s konečnou cenou. V 76 případech nevydal prodejce doklad o zakoupení výrobku. Zároveň inspektoři zjistili řadu dalších porušení zákona, kdy například kontrolované osoby nezabránily distribuci stanovených výrobků nesplňujících příslušné požadavky. Nejčastěji se jednalo o absenci označení CE na výrobcích, v dalších případech chyběly v průvodní dokumentaci bezpečnostní, identifikační a jiné důležité informace o výrobku v českém jazyce, např. hračky, balonky atd.

Česká obchodní inspekce uložila v tomto období 575 pokut v celkové výši 9 595 500 Kč. Nejvyšší pokuty byly uloženy společnosti Ahold v celkové výši 2 485 000 Kč (celkem 5 pokut, kdy nejvyšší činila 1 700 000 Kč). Dalších 9 pokut v celkové výši 2 090 000 Kč byly uděleny společnosti Penny Market a 4 pokuty v celkové výši 970 000 Kč společnosti Tesco.

Dále ČOI vydala zákaz prodeje výrobků, které nesplňovaly požadavky zvláštních právních předpisů, v celkovém množství 4 858 kusů. Hodnota zakázaného zboží činila 729 119 Kč.