Změny ve Strategickém plánu SZP povedou ke snížení objemu produkce potravin a tím k jejich zdražení!

Rozhovor s předsedou Odborového svazu pracovníků zemědělství a výživy – Asociace svobodných odborů ČR Bohumírem Dufkem

Kolektivní smlouvy vyššího stupně na rok 2022 v zemědělství

Odborový svaz pracovníků zemědělství a výživy – Asociace svobodných odborů ČR dne 24. ledna 2022 a podepsal Kolektivní smlouvu vyššího stupně na rok 2022 se Zemědělským svazem ČR a Českomoravským svazem zemědělských podnikatelů. Plné znění KSVS naleznete v příloze.
  • Zveřejněno: 05.10.2025
  • Autor: Miroslav Svoboda

Do 15. října 2025, podle informace českého experta na migraci Vlastimila Veselého, navrhne Evropská komise kvótu povinných relokací a seznam zemí s nárokem na úlevy z povinné solidarity. Rada EU pak rozhodne kvalifikovanou většinou a migrační pakt začne nést své prohnilé ovoce.

Hrozbám migračního paktu se expert Vlastimil Veselý věnuje vede svých článcích a zprávách na svém webu Za oponou migrace běžně. Mimo jiné na svých stránkách vysvětloval, jaké pasti čekají na české občany, začne-li se migrační pakt u nás uplatňovat. V této návaznosti připomenul, že hlavním strůjcem podpisu za Českou republiku je ministr vnitra Vít Rakušan, který, dodnes, dezinformuje o tom, co v paktu je a není. Vlídní koalice SPOLU, pod vedením premiéra Petra Fialy tyto Rakušanovy lživé informace, jak uvádí Vlastimil Veselý, nijak nedementuje, ale naopak, v podstatě, potvrzuje. Proto také, Podle Vlastimila Veselého, nese za bezpečnostní rizika pro Českou republiku, spoluodpovědnost.

Expert Vlastimil Veselý dále uvádí, že do 15. října 2025 má Evropská komise přijmout:

٭ zprávu o azylu a migraci, ve které posoudí, jak jsou jednotlivé členské státy EU migračně zatíženy;

٭ rozhodnutí, ve kterém stanoví, které členské státy jsou pod migračním tlakem, a budou tak mít nárok na úlevy z „povinné solidarity“;

٭ návrh rozhodnutí Rady EU (zde rozhodují ministři vnitra členských států kvalifikovanou většinou) o kvótě relokací z členských států, které budou mít nárok na úlevy, do členských států, které takový nárok mít nebudou.

„Do médií unikl dokument, ze kterého vyplývá, že komisař Brunner pořádá 1. října neveřejnou schůzku ministrů vnitra Dánska, Německa, Řecka, Španělska, Francie a Itálie. To jsou státy, které nesou většinu migrační zátěže v EU. Všechny jsou velké a politicky silné. Dánsko je mezi nimi jen proto, že nyní předsedá EU,” konstatuje, ve svém komentáři, další český expert na migraci Robert Kotzian, který se, podle Vlastimila Veselého, migračnímu paktu věnuje u nás nejpečlivěji, a supluje tak roli mainstreamových novinářů. Podle Vlastimila Veselého, cílem této tajné schůzky, některých ministrů vnitra, měla být právě dohoda na návrhu, který popsán ve třech bodech, uvedených výše. Načež Vlastimil Veselá k tomu dodává, že na tuto schůzku ministrů vnitra nebyl pozván český ministr vnitra Vít Rakušan, který našim občanům sliboval „ukrajinskou výjimku“.

Povinná solidarita

„Migrační pakt říká, že členské státy EU si mezi sebou každý rok musí přerozdělit migrační zátěž odpovídající nejméně 30 tisícům migrantů. Buď státy aktuálně nepřetížené pomohou těm přetíženým finančně (min. 20 tisíci eur na migranta), případně hmotně, nebo si je nepřetížené státy fyzicky převezmou, tj. relokují je.

Do třetího světa tím vzkazujeme, že pro každého, kdo projde přes všechny procedury, se nakonec místo najde. 30 tisíc ročně je dolní hranice, shora počet omezen není. Poslanci STAN se posmívají opozičním kolegům, ale opak je pravdou, kdy migrační pakt je skutečně pozvánkou pro migranty, protože každý doufá, že se vejde do oné kvóty,“ dále uvádí Robert Kotzian ve svém komentáři.

Větší benevolence při posuzování žádostí o azyl

„Migrační pakt mění druh právních předpisů, kterými budou upraveny proces a podmínky projednávání žádostí o azyl. Dosavadní směrnice se změní na nařízení. Směrnice určují pro národní právní úpravy jen mantinely a musí k nim vzniknout prováděcí zákon. Nařízení jsou nadřazena národním zákonům. Namísto pouhých mantinelů, přímo ukládají povinnosti. Směrnice dávají větší prostor členským státům být při vyřizování žádostí o azyl přísnější. S nařízením je však tento prostor mnohem menší,“ konstatuje Robert Kotzian.

„Česká republika patřila dosud k těm přísnějším státům. Jenže to s migračním paktem končí. Pakt má srovnat praxe jednotlivých zemí na stejnou úroveň. Státy s mírnější praxí budou přísnější, ty přísnější budou muset více udělovat azyl. Další příklad se týká slučování rodin. Jakmile získá azyl jeden člen rodiny, mají cestu do EU umetenou i ostatní její členové. Tady je klíčové, jak je definována rodina a rodinný příslušník. Zatímco dnes platí podmínka, že rodina migrantů musela existovat už v zemi jejich původu, podle migračního paktu stačí, pokud rodina vznikla před vstupem na území EU. To přináší riziko účelových sňatků uzavíraných těsně před překročením schengenské hranice,“ popisuje důsledky migračního paktu expert Robert Kotzian.

Větší moc pro aktivisty politických neziskovek

Podle Vlastimila Veselého prostor pro přísnější přístup členských států k vyřizování žádostí o azyl se zúží ještě z dalšího důvodu. Migrační pakt obsahuje mnohem větší důraz na dodržování lidských práv, to je migrantů, nikoliv původních obyvatel, než tomu bylo v dosavadních právních předpisech, a „politický“ dohled agentur EU „prošpikovaných progresivistickými aktivisty“. Dohlížet budou také politické neziskovky, dodává Vlastimil Veselý.

„Členské státy EU budou povinny migrantům zajistit bezplatné právní zastupování při azylovém řízení včetně možnosti zapojení politických neziskovek, kterým na to bude muset stát poskytnout dotace. Cílem je minimalizovat případné pokusy o přísnější přístup. Je zřejmé, že několik málo zpřísnění, která migrační pakt přináší, bude vzhledem k ´politickému´ dohledu vykládáno spíše ve prospěch migrantů,“ konstatuje Robert Kotzian.

Promarněná příležitost

„Migrační pakt byl prezentován jako lepší ochrana hranic Evropy. Jenže screening, hraniční řízení atd., bude probíhat až za hranicemi, tedy na území EU. Migrační pakt měl zlepšit návratovou politiku. Jenže deportace řeší jen pro část migrantů, a to pouze stanovením lhůty pro deportaci”, uvádí Robert Kozian. Načež Vlastimil Veselý k tomu dodává, že je stanovena lhůta deportace, nikoliv samotná deportace, například s pomocí využití detenčních zařízení. Přičemž o výjimce pro Ukrajince pro Českou republiku, se text migračního paktu nezmiňuje vůbec.

„Vinou těchto manipulací mnozí uvěřili, že migrační pakt to podstatné řeší. Neřeší. Podstata děsivé migrační situace je v mezinárodním systému, který obrátil rozšířený koncept lidských práv proti civilizaci, která jej vymyslela a prosadila. Na tom migrační pakt nic nemění, respektive problém ještě zhoršuje,“ zdůrazňuje Robert Kozian. Počítejme s tím, že nejdříve se na něj adaptují migrační neziskovky, pašeráci a samotní migranti, dodává k tomu Vlastimil Veselý.

Co tím vzkazujeme migrantům a pašerákům?

Vzkaz, vyslaný schválením migračního paktu do třetího světa, lze, podle Vlastimila Veselého, formulovat takto: „Nakonec se pro vás, migranti, místo najde. Každý rok aspoň pro 30 tisíc z vás. V rámci povinné solidarity se nějak podělíme. Když vás přijde víc, máme v migračním paktu i krizové nařízení, a tak najdeme místo všem.“

Podle něho si členské státy již nebudou moci nastavit přísnější pravidla pro udělování azylu. Takže vám, milí pašeráci, nyní postačí, abyste se naučili obcházet jen ten jeden celounijní systém, a máte to „zmáknuté“. A kdyby se některý stát vzpouzel, unijní agentury a politické neziskovky už dohlédnou na nápravu. Ve jménu ochrany lidských práv. To je jejich, nikoliv však Evropanů.

Dále se tím konstatuje i to, že nic podstatného, například v oblasti deportací, ze kterých měli migranti největší strach, a které by je mohly odradit od příjezdu, se nic měnit nebude.

Co by měla nová česká vláda v oblasti migrace udělat

Podle Vlastimila Veselého vypovědět co nejdříve migrační pakt (nejlépe společně se zeměmi V4), odstoupit od Evropské úmluvy o lidských právech a připravit se na trvalou ochranu státních hranic ve spolupráci se sousedními zeměmi.

Dále posílit pravomocí cizinecké policie pro zadržení a deportace nelegálních migrantů. Posílit pravomoci policie pro zásahy proti převaděčům i aktivistům, kteří jsou na ně napojeni.

A důsledně odlišovat podporu vysoce kvalifikovaných specialistů od nízce kvalifikované a nekvalifikované imigrace a od žadatelů o azyl. Imigraci s výjimkou prvně uvedených do ČR nelákat a nepodporovat.

Vlastimil Veselý k tomu dále uvádí, že výše uvedená doporučení bohužel nejde od vládních stran a České pirátské strany očekávat. Jejich podvodné mlžením v této věci, nechť je všem našim občanům varováním. Ačkoli ilegální migrace není u nás, na rozdíl od západní Evropy, politické téma č. 1, je to jedno z největších rizik, kterému Česká republika bude v nejbližší době čelit. Podle něho strany současné vládní koalice přijetím migračního paktu fatálně selhaly, jako žádná polistopadová vláda před nimi.

Český expert na migraci Vlastimil Veselý, který se pohybuje ve vysokoškolském prostředí v Brně, přes 20 let pracuje na mezinárodních projektech výzkumné spolupráce a síťování inovátorů. Pomáhá startupům s jejich business plány a cizincům v kreativních profesích. V roce 2010 vytvořil Brno Expat Centre na podporu vysoce kvalifikovaných cizinců, provozovaný sdružením Brnopolis. V této své pracovní návaznosti příležitostně komentuje migrační politiku evropských zemí na svém webu Za oponou migrace. Robert Kotzian, který působí jako komunální politik v Brně, se problematice migrace věnuje dlouhodobě.

 

  • Zdroj: Za oponou migrace