Změny ve Strategickém plánu SZP povedou ke snížení objemu produkce potravin a tím k jejich zdražení!

Rozhovor s předsedou Odborového svazu pracovníků zemědělství a výživy – Asociace svobodných odborů ČR Bohumírem Dufkem

Kolektivní smlouvy vyššího stupně na rok 2022 v zemědělství

Odborový svaz pracovníků zemědělství a výživy – Asociace svobodných odborů ČR dne 24. ledna 2022 a podepsal Kolektivní smlouvu vyššího stupně na rok 2022 se Zemědělským svazem ČR a Českomoravským svazem zemědělských podnikatelů. Plné znění KSVS naleznete v příloze.
  • Zveřejněno: 04.12.2019
  • Autor: Miroslav Svoboda

Jeden elektronický nákup jízdenky na vlak a dráhy budou rok evidovat jméno, fotku, datum narození a adresu cestujícího. Se zřízením databáze počítá novela drážního zákona, o kterém budou znovu rozhodovat poslanci. Senátoři novelu odmítli, mají obavy o soukromí lidí. Ministerstvo dopravy ale tvrdí, že díky evidenci údajů bude cestování pohodlnější. Uvádí to na svých webových stránkách Český rozhlas.

Pokud poslanci napodruhé podpoří vládní návrh novely drážního zákona, vznikne speciální databáze, která bude obsahovat řadu informací o lidech, kteří si pouze elektronicky koupili lístek na vlak. Konkrétně má jít o údaje „poskytnuté při zakoupení jednotného jízdního dokladu, jimiž mohou být jméno, popřípadě jména a příjmení, doručovací adresa, datum narození, fotografie, druh a číslo osobního dokladu a kontaktní údaje“.

Pokud lístek pro svého zaměstnance koupí firma, v databázi se o ní kromě jména a sídla bude evidovat i číslo bankovního účtu. V obou případech se informace vymažou až po roce.

„Nebude-li chtít kupující poskytnout vůbec žádné osobní údaje, bude si moci pořídit jednotný jízdní doklad ve fyzické podobě (u pokladní přepážky nebo v automatu),“ píše se v důvodové zprávě k zákonu.

Podle důvodové zprávy elektronicky anonymní nákup nemá být možný proto, že by si jednotliví cestující mohli jízdenky mezi sebou přeposílat a na jednu jízdenku tak cestovat vícekrát. Důvodová zpráva rovněž uvádí, že přístup do databáze by měl mít jen ten dopravce, který jízdenku prodal, případně ten, který cestujícího poveze.

Ovšem, podle Českého rozhlasu, návrh na vytvoření jednotná databáze cestujících narazil v Senátu, který – s ohledem na ochranu soukromí – novelu vrátil sněmovně a navrhl zrušit evidenci alespoň těch, kteří jízdenku zakoupili, ale necestují na ni. Podle senátora Lukáše Wagenknechta je předložený návrh jednotné databáze cestujících při zakupování jízdenek elektronicky neadekvátní, protože mu to připomíná čínský systém všeobecné kontroly, která mimo jiné zahrnuje i cestován í jednotlivců po železnicích. Navíc, evropské státy nyní zvažují zrušení evidence osob cestujících letadlem. Z tohoto důvodu se například belgický ústavní soud obrátil na Soudní dvůr EU, aby celou záležitost posoudil.

Ministerstvo dopravy, podle Českého rozhlasu, na tyto výtky senátorů reaguje tím, že identifikace kupujících jízdenku na železnici není povinná. Podle ministerstva bude možné doklady pro jízdu na železnici kupovat i bez registrace, pokud si to bude cestující přát. V takovém případě bude muset při každém nákupu znovu zadávat minimálně e-mailovou adresu pro doručení a požadované identifikační údaje cestujícího (jméno, popř. datum narození u časových dokladů). Načež ministerstvo dopravy uvádí, že samotná možnost evidence údajů zásadním způsobem přispěje k zákaznickému komfortu.

Mimochodem, k tomu zbývá jenom dodat, že před několika dny byla zveřejněna zpráva o tom, jak se v řadě míst České republiky zrušil systém nádražních pokladen Českých drah a cestujícím je doporučováno, aby si svoji jízdenku na vlak zakoupili právě formou elektronického nákupu, případně osobně od průvodčího přímo ve vlaku.