Změny ve Strategickém plánu SZP povedou ke snížení objemu produkce potravin a tím k jejich zdražení!

Rozhovor s předsedou Odborového svazu pracovníků zemědělství a výživy – Asociace svobodných odborů ČR Bohumírem Dufkem

Kolektivní smlouvy vyššího stupně na rok 2022 v zemědělství

Odborový svaz pracovníků zemědělství a výživy – Asociace svobodných odborů ČR dne 24. ledna 2022 a podepsal Kolektivní smlouvu vyššího stupně na rok 2022 se Zemědělským svazem ČR a Českomoravským svazem zemědělských podnikatelů. Plné znění KSVS naleznete v příloze.
  • Zveřejněno: 22.06.2018
  • Autor: (li)

Na Farmě pod Ještědem na Liberecku odstartoval v sobotu 26. května letošní, v pořadí již pátý ročník projektu Poznej svého farmáře. V průběhu čtyř měsíců zavítá série vzdělávacích akcí do všech krajů České republiky, a skončí 29. září na Farmě Bělina na Karlovarsku. Rozpočet na letošní ročník jsou tři miliony korun s DPH, což je zhruba stejně jako loni.

Počet návštěvníků se zvyšuje

Cílem projektu je podpořit prodej ze dvora a seznámit veřejnost s kvalitními potravinami. Že se to postupně daří, o tom svědčí loňský ročník, který se uskutečnil na devatenácti farmách po celé České republice. Průměrná návštěvnost na jednu farmu byla 1.288 lidí, což bylo o zhruba 500 více než v roce předchozím. Lokální producenti měli díky tomu možnost seznámit se svými výrobky lidi ze okolí, kteří o nich často bohužel ani nevědí, což je škoda, protože tito farmáři nabízí potraviny nejvyšší kvality. V ročníku 2017 byl také ustanoven nový rekord v počtu příchozích na jednu akci. Zlatou farmu ve Vrbátkách na Olomoucku navštívilo 3074 osob.

Propagace malých a středních podniků

Návštěvníci na každé farmě mohli vždy ochutnat výrobky přímo od farmářů, nakoupit kvalitní potraviny z regionu a podívat se, jak farmáři hospodaří a vyrábí potraviny. Nedílnou součástí každé akce je i tematický doprovodný program pro celé rodiny, například hudební a divadelní vystoupení, představení regionálních potravin či lokálních farmářů nebo foodtruck se sladkovodními rybami. Projekt Poznej svého farmáře je jedinečnou možností propagace malých a středních zemědělských podniků v regionech. Akce, do které se většinou přihlašují rodinné a ekologické farmy, tak přispívá k vzájemnému pochopení a prohloubení vazeb mezi zemědělci a obyvateli venkova,“ říká Petr Jílek pověřený řízením sekce zemědělských komodit a ekologického zemědělství.

Farmy se všude do projektu nehrnou

Do projektu jsou zapojené farmy ze všech krajů kromě Prahy, problémem je podle ministerstva najít vhodné farmy v Karlovarském a Plzeňském kraji. Ministerstvo se přitom snaží vybírat v každém ročníku jiné malé a střední farmy. Podle Filipa Vinše z ministerstva se akce na každé farmě kromě domácího farmáře účastní deset až 15 dalších zemědělců se svými produkty. Akce cílí na rodiny s dětmi, kterým se snaží ukázat základy zemědělské práce. Děti by se měly podle Vinše naučit, že „potraviny nerostou na políčkách v supermarketech.“ Děti se také mohou projekt na ponících nebo si užít skákací kombajn. Na podzim ministerstvo ještě plánuje zorganizovat národní dožínky na pražské Letné, loňský první ročník měl 3,5milionový rozpočet.

Největší problém farmářů: pracovníci

Kladně projekt hodnotí například Pavel Peška ze Seletického dvora v okrese Nymburk, který se do propagační akce zapojil loni. Na farmě zpracovávají maso, ale vyrábějí i klobásy, sýry, tvarohy a jogurty. Své výrobky prodává z větší části přímo ze dvora, vždy v pátek a sobotu, kdy nezřídka je vidět dlouhá fronta zákazníků. Přiblížit práci zemědělců běžným občanům je podle něj cestou, jak vrátit lidi na venkov.

Za největší problém svého provozu považuje Pavel Peška nedostatek pracovníků, neboť jeho farma stojí několik desítek kilometrů od Mladé Boleslavi. „Dneska sehnat pracovníka do zemědělství je obrovským problémem. Když v automobilce dostanou stotisícové odměny, není to jednoduchá záležitost,“ uvádí Pavel Peška. Své pracovníky se snaží si vychovávat sám, přímo v provozu. „Děti, které skončí vzdělání, si tady dovychováváme podle svého tak, abychom mohli potom předávat své zkušenosti,“ přibližuje majitel Dvora Seletice Pavel Peška.(brej)



  • Zdroj: Potravinářský obzor