Změny ve Strategickém plánu SZP povedou ke snížení objemu produkce potravin a tím k jejich zdražení!

Rozhovor s předsedou Odborového svazu pracovníků zemědělství a výživy – Asociace svobodných odborů ČR Bohumírem Dufkem

Kolektivní smlouvy vyššího stupně na rok 2022 v zemědělství

Odborový svaz pracovníků zemědělství a výživy – Asociace svobodných odborů ČR dne 24. ledna 2022 a podepsal Kolektivní smlouvu vyššího stupně na rok 2022 se Zemědělským svazem ČR a Českomoravským svazem zemědělských podnikatelů. Plné znění KSVS naleznete v příloze.
  • Zveřejněno: 23.08.2016

V poslanecké sněmovně je v současné době projednávána novela občanského zákoníku, která mimo jiné ruší pravomoc zákonného zástupce okamžitě zrušit pracovní poměr nezletilého do šestnácti let.

Podle současné úpravy má zákonný zástupce právo rozvázat pracovní poměr nebo smlouvu o výkonu práce zakládající mezi nezletilým a zaměstnavatelem obdobný závazek za podmínky, že:

·         nezletilý nedosáhl věk 16 let a

·         rozvázání je nutné v zájmu vzdělávání, vývoje nebo zdraví nezletilého.

Platnost okamžitého zrušení je podmíněna přivolením soudu a je třeba dodržet způsob rozvázání stanovený jiným právním předpisem, tedy zákonem. č. 262/2006 Sb., zákoník práce, ve znění pozdějších předpisů. Zákonný zástupce má povinnost doručit stejnopis okamžitého zrušení a přivolení soudu nezletilému.

Právní úprava se zdá na první pohled jednoduchá. Je však třeba si uvědomit, že předmětná ustanovení dopadají pouze na nezletilé od 15 do 16 let věku (a nikoliv na nezletilé do doby nabytí plné svéprávnosti), což v kombinaci s podmínkou přivolení soudu (a těžko odhadnutelnou délkou řízení) vyvolává od roku 2014, kdy právní úprava nabyla účinnosti, pochybnosti o její praktické aplikovatelnosti.

Soud musí přivolit a zákonný zástupce doručit okamžité zrušení zaměstnavateli před 16. rokem věku nezletilého zaměstnance. Zákoník práce nestanoví žádnou sankci (ve smyslu neplatnosti či zdánlivosti jednání) pro případ, že zákonný zástupce nesplní svoji povinnost doručit nezletilému okamžité zrušení a přivolení soudu. Účinky okamžitého zrušení nastanou nezávisle na doručení či nedoručení nezletilému zaměstnanci - podstatné je doručení zaměstnavateli.  Okamžité zrušení nečiní rodič za nezletilého, ale právně jedná sám svým jménem.

V praxi tak tato právní úprava vyvolává řadu otázek, např.:

·         Co se stane, když v mezidobí než soud přivolí, nezletilý dovrší 16 let? 

·         Co se stane, když nebude do 16 let doručeno okamžité zrušení a přivolení soudu zaměstnavateli?

·         Co když nebude doručeno včas (do 16 let) nezletilému zaměstnanci?

·         Je zákonný zástupce povinen doručit přivolení soudu také zaměstnavateli?

Nebo stačí v okamžitém zrušení na již získané přivolení soudu odkázat?

·         A je možné doručit zaměstnavateli okamžité zrušení a následně přivolení soudu?

·         A co když je zákonných zástupců více a je mezi nimi v této otázce rozpor?  Mohl by se tedy nesouhlasící rodič domáhat u soudu, aby soud „zakázal“ druhému rodiči jednat ve věci okamžitého zrušení? 

Postup přivolení soudu by se (s ohledem na skutečnost, že se jedná o záležitost nezletilého) měl řídit zákonem o zvláštních řízeních soudních. Tento zákon však výslovně o přivolení soudu pro případ okamžitého zrušení pracovněprávního vztahu zákonným zástupcem nehovoří. Výčet předmětu řízení je pouze demonstrativní, a tak lze dovodit, že i přivolení požadované k platnosti okamžitého zrušení zákonným zástupcem nezletilého se bude řídit tímto zákonem. Základní otázka se však týká času - jak rychle soud přivolení dá? Soud nemá stanovené žádné speciální lhůty pro přivolení k okamžitému zrušení. Oprávněn k jednání ve věci okamžitého zrušení je každý zákonný zástupce.

Celá úprava dopadá pouze na krátké období mezi patnáctým a šestnáctým rokem. Po 16. narozeninách může nezletilý stejný pracovní poměr sjednat znovu a zákonný zástupce ani soud už nemá žádnou pravomoc.

Ze všech výše uvedených důvodů je toto ustanovení pro praxi neživotné. Ochrany nezletilého jako slabší strany pracovněprávního vztahu bylo možné dosáhnout např. podmíněním možnosti uzavřít pracovněprávní vztah nezletilým souhlasem zákonného zástupce, jak mají upraveno např. v Rakousku a Německu nebo posunem způsobilosti k uzavření pracovněprávního vztahu až od 16 let věku či jinak.

Proto je v projednávané novele občanského zákoníku navrženo vypuštění § 35 odst. 2 umožňující rozvázání pracovněprávního vztahu zákonným zástupcem nezletilého, a současně je navržena novela relevantních ustanovení § 56a a § 77 odst. 5 a 6 zákoníku práce.

 

  • Zdroj: ZS CR