Změny ve Strategickém plánu SZP povedou ke snížení objemu produkce potravin a tím k jejich zdražení!

Rozhovor s předsedou Odborového svazu pracovníků zemědělství a výživy – Asociace svobodných odborů ČR Bohumírem Dufkem

Kolektivní smlouvy vyššího stupně na rok 2022 v zemědělství

Odborový svaz pracovníků zemědělství a výživy – Asociace svobodných odborů ČR dne 24. ledna 2022 a podepsal Kolektivní smlouvu vyššího stupně na rok 2022 se Zemědělským svazem ČR a Českomoravským svazem zemědělských podnikatelů. Plné znění KSVS naleznete v příloze.
  • Zveřejněno: 04.03.2021
  • Autor: Miroslav Svoboda

Automobilka Škoda Auto chce podle odborů od letoška do roku 2023 snížit počet zaměstnanců o pět procent, tedy asi o 3000 lidí. Zastavil se už například nábor nepřímého personálu, a to zejména mimo výrobní oblasti. Podle zpravodajství Lidových novin to ve čtvrtek uvedl týdeník Škodovácký odborář.

Odbory se snižováním počtu zaměstnanců nesouhlasí a chtějí snížit pětiprocentní krácení personálu na minimum. Vyjádření firmy zjišťujeme. Škoda Auto zaměstnává téměř 39.000 lidí, z toho v České republice asi 34.000. Jedná se o kmenové zaměstnance, kromě nich v automobilce pracují i agenturní pracovníci.

Podle škodováckého odborářské týdeníku odborová organizace celý tento postup kritizuje. Podle ní je totiž nutné nejen podat informaci, ale celý projekt projednat. Vedení firmy by, podle odborů, snížením počtu pracovníků ohrozilo projekty Škody. Podle odborů je jasné, že kdyby vedení podniku takto nadále pokračovalo, tak hrozí, že řada kmenových pracovníků odmítne různé modely pracovní doby, jako je 17(směnný) a 18směnný systém či další formy flexibilní práce, včetně hromadných přesčasů.

Provoz ve Škodě mezitím komplikuje pandemie koronaviru. Na výrobních linkách už nastal podstav. „Řešení firma nalezla tak, že nutí agenturní zaměstnance, aby po noční pokračovali na ranní směnu a nahradili tak chybějící pracovníky. Podotýkáme, že toto je ten nejhorší hazard s lidským zdravím,“ doplnili odboráři.

Agenturní zaměstnanci musí, podle odborů, po noční směně čekat, až se zjistí, kolik lidí se nedostavilo do práce, a pak jsou podle potřeby posíláni na další směnu. Odbory to kritizují. „Takto zneužívat bezbrannosti pracovníků, závislých na této prekérní formě zaměstnání a obživy, je nedůstojné nejen v rámci firmy Škoda, ale i celém koncernu Volkswagen,“ uvedl Škodovácký odborář.

Škoda Auto loni dodala celosvětově přes jeden milion aut. Provozuje tři výrobní závody v České republice, vyrábí v Číně, Rusku, na Slovensku a v Indii, většinou prostřednictvím koncernových partnerství, dále na Ukrajině a v Kazachstánu ve spolupráci s lokálními partnery. Je aktivní na více než 100 trzích.

  • Zdroj: Lidové noviny