Změny ve Strategickém plánu SZP povedou ke snížení objemu produkce potravin a tím k jejich zdražení!

Rozhovor s předsedou Odborového svazu pracovníků zemědělství a výživy – Asociace svobodných odborů ČR Bohumírem Dufkem

Kolektivní smlouvy vyššího stupně na rok 2022 v zemědělství

Odborový svaz pracovníků zemědělství a výživy – Asociace svobodných odborů ČR dne 24. ledna 2022 a podepsal Kolektivní smlouvu vyššího stupně na rok 2022 se Zemědělským svazem ČR a Českomoravským svazem zemědělských podnikatelů. Plné znění KSVS naleznete v příloze.
  • Zveřejněno: 20.07.2018
  • Autor: Miroslav Svoboda

Senát PČR také včera rozhodl, že start reformy financování regionálního školství se posune o rok. Mateřské školy také nebudou mít ani do budoucna povinnost přijímat i dvouleté děti. Předloha, po schválení Senátem, nyní poputuje k podpisu prezidentu Miloši Zemanovi.

Debata v Senátu se, podle zprávy ČTK, strhla zejména o povinnosti školek zajistit místa i pro mladší než tříleté děti, která by podle účinného znění zákona nastala od roku 2020. Zastánci jejího zrušení poukazovali na to, že tak malé děti by měly být v péči rodičů, na nedostatek míst v mateřských školkách v některých oblastech i na nedostatek personálu a na finanční zatížení obcí, které školky zřizují.

Místopředseda Senátu Jaroslav Kubera (ODS) zdůraznil, že dvouleté děti patří do jeslí. Zastánci ponechání povinnosti poukazovali například na to, že matkám přináší možnost svobodně se rozhodnout. Ministr školství Robert Plaga (za ANO) řekl, že už nyní navštěvuje školky 45.000 dětí mladších tří let. Současné znění zákona by znamenalo rozšířit kapacitu mateřských škol až o 60.000 míst, což by znamenalo náklady od 16 miliard do 24 miliard korun, podotkl na podporu poslanecké novely, která prakticky zachová nynější stav dobrovolnosti. Výslovně stanoví, že pro přijetí dvouletých dětí do mateřských školek není právní nárok.

Start reformy financování regionálního školství se novelou oddálí na září 2019. Naplno začne fungovat podle předlohy od ledna 2020. Odklad má usnadnit náběh na financování podle počtu odučených hodin a vzdělávacích programů, nikoli pouze podle počtu žáků jako nyní.