Změny ve Strategickém plánu SZP povedou ke snížení objemu produkce potravin a tím k jejich zdražení!

Rozhovor s předsedou Odborového svazu pracovníků zemědělství a výživy – Asociace svobodných odborů ČR Bohumírem Dufkem

Kolektivní smlouvy vyššího stupně na rok 2022 v zemědělství

Odborový svaz pracovníků zemědělství a výživy – Asociace svobodných odborů ČR dne 24. ledna 2022 a podepsal Kolektivní smlouvu vyššího stupně na rok 2022 se Zemědělským svazem ČR a Českomoravským svazem zemědělských podnikatelů. Plné znění KSVS naleznete v příloze.
  • Zveřejněno: 02.10.2018
  • Autor: Mgr. Ing. Alena Mastantuono

S ohledem na rychlý technologický vývoj se digitální dovednosti stávají nezbytné pro řadu povolání. V každodenním životě jsou potřebné pro zvládání základních administrativních postupů a sociálních interakcí. Automatizace, robotizace a digitalizace často silně ovlivňují požadavky na stávající pracovní místa. Na výzvy vzdělávání v oblasti digitalizace se zaměřuje srpnová studie Evropského parlamentu Digitální znalosti ve 21. století, která mj. podává další doporučení k akčnímu plánu digitálního vzdělávání Evropské komise z ledna 2018.

Digitální připravenost škol

Akční plán digitálního vzdělávání Evropské komise označuje nízkou úroveň připojení za jednu z hlavních překážek bránící využívání internetu a navrhuje finančně podporovat propojení ve venkovských oblastech, zejména co se škol týče. Akční plán také zdůrazňuje potřebu pro digitálně kompetentnější pedagogy a vzdělávací instituce. Dle plánu je sebehodnocení (SELFIE) hlavní politickou iniciativou zaměřenou na zvýšení digitální připravenosti všeobecných a odborných škol a systém mentoringu na národní, regionální úrovni. Studie Parlamentu uvádí, že by Komise mohla dále podpořit členské státy při vytváření fakt/důkazů pro reformy školství v této oblasti. Komise by tak mohla pro další programovací období zvážit stanovení referenčních hodnot pro digitální vzdělávání pro různé úrovně vzdělávání.

 

Ochrana autorských práv v online prostředí

S ohledem na nejistotu a různou národní interpretaci autorských práv navrhuje studie Evropského parlamentu zřídit kampaň na zvyšování povědomí a online informační platformu, která by pomohla vzdělávacím institucím, pedagogům a studentům překonat tuto nejistotu v oblasti autorských práv.

Mobilita studentů a digitalizace

Studie rovněž podává doporučení v oblasti digitálních služeb pro mobilní studenty tak, aby bylo možné sdílet informace o studentech mezi vysílající a přijímající institucí. Plán Komise navrhuje poskytnout rámec pro vydávání digitálně ověřených kvalifikací a ověřování digitálně získaných dovedností. Studie navrhuje Komisi zahájit diskusi o potenciálním modelu řízení pro digitální rámec certifikovaných kvalifikací s cílem rozdělit odpovědnosti mezi instituce, které budou odpovědné za vývoj, provádění a monitorování takového rámce. Při vývoji rámce pro vydávání digitálně certifikovaných znalostí či validací digitálních znalostí by mělo být prioritou vytváření společných standardů pro výměnu a ukládání dat a šablon.