Změny ve Strategickém plánu SZP povedou ke snížení objemu produkce potravin a tím k jejich zdražení!

Rozhovor s předsedou Odborového svazu pracovníků zemědělství a výživy – Asociace svobodných odborů ČR Bohumírem Dufkem

Kolektivní smlouvy vyššího stupně na rok 2022 v zemědělství

Odborový svaz pracovníků zemědělství a výživy – Asociace svobodných odborů ČR dne 24. ledna 2022 a podepsal Kolektivní smlouvu vyššího stupně na rok 2022 se Zemědělským svazem ČR a Českomoravským svazem zemědělských podnikatelů. Plné znění KSVS naleznete v příloze.
  • Zveřejněno: 11.02.2017

Doporučení pozměňovacího návrhu odborů na zavedení povinných pěti týdnů dovolené ze strany MPSV je porušením tripartitního dialogu.

Zavedení 5. týdne dovolené by ve mzdové sféře znamenalo dodatečné náklady zaměstnavatelů v řádech jednotek miliard korun po započtení odvodů zaměstnavatele na sociální a nemocenské pojištění. „Zákoník práce je stěžejní legislativa, která ovlivňuje firmy i zaměstnance. Jeho úprava by proto měla být dobře promyšlená a projednaná. Není možné podporovat zavedení nějakých změn, aniž by byly dohodnuté se zaměstnavateli, “ upozornil na problémový postup MPSV prezident SP ČR Jaroslav Hanák

Jednotlivé dopady se budou samozřejmě lišit podle velikosti subjektů. Zavedení 5. týdne dovolené by přineslo dodatečné mzdové náklady především malým a středním podnikům. 76 % ze zmíněných 9 mld. Kč by totiž nesly právě podniky s méně než 250 zaměstnanci. U velkých podniků zase hrozí, že by dodatečné náklady přišly po zavedení povinného 5. týdne dovolené: „Pět týdnů dovolené bylo do teď velice oblíbeným benefitem, které firmy zaměstnancům poskytovaly. Teď na ně bude vyvíjen další tlak, aby jako benefit poskytovaly další dny dovolené nad rámec 5 týdnů. To bude představovat další náklady, které zatím nikdo nevyčíslil,“ dodal prezident Hanák.
__________

Výše uvedené údaje vychází z odhadu založeného na datech Informačního systému o průměrném výdělku o mzdové sféře za rok 2015. S ohledem na růst mezd (a s tím související růst náhrady mzdy) by mohly být náklady v letošním roce ještě vyšší.

 

 

  • Zdroj: Svaz průmyslu a dopravy ČR