Členství v OSPZV-ASO ČR

  • Sdružujeme 35 000 členů.
  • Členství v odborovém svazu není podmíněno prací v zemědělství či zpracovatelském průmyslu.
  • Našimi členy jsou zaměstnanci z různých pracovních odvětví.
  • Naším cílem je obhajoba lidí, pro něž je práce hlavním zdrojem obživy.

Programové zaměření OSPZV-ASO ČR

  • Upevnění postavení českých zemědělců a zajištění jejich ekonomické stability v rámci zemědělského trhu Evropské unie.
  • Nepřipustit oklešťování zákoníku práce, které připravuje současná vláda a zamezit přijetí zákona o stávce a výluce.
  • Zvýšení minimální mzdy.
  • Zveřejněno: 25.01.2020
  • Autor: Miroslav Svoboda

Vicepremiér a současný ministr průmyslu a obchodu Karel Havlíček (za ANO) se v pátek ujal funkce ministra dopravy. Nahradil tak Vladimíra Kremlíka (za ANO), kterého premiér Andrej Babiš (ANO) odvolal kvůli zakázce k elektronickým dálničním známkám. Karel Havlíček povede resorty dopravy a průmyslu současně.

Podle zpravodajství České televize původní tvrzení médií, že by se Vladimír Kremlík mál stát náměstkem na ministerstvu dopravy, premiér Andrej Babiš při uvedení nového ministra do funkce vyvrátil. ANO podle něj nedává trafiky, žádné nové politické náměstky nejmenuje. Pozice politických náměstků je dědictvím po „tradičních politických stranách“ a pod Karlem Havlíčkem nebude žádná zřízena, uvedl Andrej Babiš. Další působení Vladimíra Kremlíka na ministerstvu dopravy záleží na ministrovi Karlu Havlíčkovi.

Premiér Andrej Babiš zároveň odmítl tvrzení, že se má ministerstvo dopravy sloučit s ministerstvem průmyslu a obchodu. „Žádná ministerstva se neslučují, není to v plánu a není to ani možné, je to kompetenční záležitost, záležitost toho, že nemáme většinový systém,“ prohlásil Andrej Babiš.

Když v pondělí oznámil, že Karel Havlíček povede vedle průmyslu i dopravu, mluvil Andrej Babiš o tom, že nástup Karla Havlíčka může být základem perspektivní fúze resortů. V pozdějších vyjádřeních hovořil i o pozitivech sloučení dalších ministerstev.

Premiér Andrej Babiš rozhodl o odvolání Vladimíra Kremlíka v pondělí, kdy odvolaný ministr dopravy manažersky nezvládl situaci kolem zakázky na IT systém k elektronickým dálničním známkám. Dodavatelem a provozovatelem systému měla být za 401 milionů korun společnost Asseco Central Europe.

Zakázka však byla terčem kritiky z řad IT odborníků, opozice, ale i samotného premiéra Andreje Babiše. Vadilo jim, že Státní fond dopravní infrastruktury (SFDI) firmu vybral bez otevřeného výběrového řízení, projekt byl podle nich navíc předražený.

Nový ministr dopravy Karel Havlíček zopakoval, že zakázka bude zrušena. Podle něj bude ukončena na základě konstruktivní dohody s firmou, aniž by stát musel platit penále. „Začíná nové kolo, nová zakázka bude lépe strukturovaná, jednodušší, poučili jsme se,“ uvedl Karel Havlíček. Nová zakázka bude podle něj připravena tak, aby lidé mohli bez problémů od příštího roku kupovat dálniční známky elektronicky.

Karel Havlíček dodal, že dál nebude řešit přípravu zrušené zakázky, počká na výsledek vyšetřování policie. Zopakoval zjištění, že u zrodu zakázky byla rodinná vazba mezi zaměstnancem SFDI a vybranou firmou. „V tuto chvíli se to dá řešit (jen) trestním oznámením,“ uvedl Karel Havlíček. Věc je, podle něho, v rukou policie a ministerstvo dopravy počká na její výsledky. O trestním oznámení hovořil už ve středu premiér Andrej Babiš.

Nový ministr Karel Havlíček chce reorganizovat úřad, budou vypsána výběrová řízení na pozice všech náměstků. Jednotlivé úseky by navíc měly být rozděleny podle produktového zaměření, tedy například silnice a železnice by měly být samostatně. Chce také zavést systém větší kontroly zakázek a projektů pořádaných ministerstvem.

Ministr Karel Havlíček má v úmyslu pokračovat v prioritách, které nastavilo už předchozí vedení resortu dopravy. Letos tak chce otevřít 75 kilometrů dálnic a silnic, zajistit nové zdroje financování dopravních staveb či úspěšně dokončit projekty nových dálničních známek či jednotné jízdenky. Konstatoval, že mnohé priority jsou už vytýčeny jeho předchůdcem, nyní již bývalým ministrem dopravy Vladimírem Kremlíkem, a proto je nelze měnit. Je to dáno tím, že jsou již vázány na řadu jiných projektů, které již běží anebo se již dokončují, dodal k tomu ministr Karel Havlíček.

Podle Karla Havlíčka tak platí plán na lán na letošní zprovoznění 75 kilometrů dálnic a silnic první třídy. V plánu jsou zahrnuty nové dálnice a silnice a také úseky modernizované D1. Stavby by měly pokračovat i na železnici, kde by letos mělo být zprovozněno 49 zrekonstruovaných kilometrů železnic. Stát letos naopak nezvládne zprovoznit více než 50 kilometrů vodních cest na Vltavě. Stavby budou dokončeny až v roce 2022.

Další cíle v dopravě, jak o nich hovořil ministr Karel Havlíček, se týkají financování staveb. Chce pokročit především s tzv. PPP projekty, tedy se zapojením soukromých financí do projektů. Pilotním projektem, kde chce stát tuto formu využít, je 32 kilometrů dálnice D4. „Musí se na něm prokázat, že Česká republika umí s PPP projekty pracovat,“ podotkl. Počítá také s dalším využitím peněz z evropských fondů. V příštím programovacím období by stát mohl dostat na dopravu kolem 100 miliard korun.

  • Zdroj: Česká televize