Změny ve Strategickém plánu SZP povedou ke snížení objemu produkce potravin a tím k jejich zdražení!

Rozhovor s předsedou Odborového svazu pracovníků zemědělství a výživy – Asociace svobodných odborů ČR Bohumírem Dufkem

Kolektivní smlouvy vyššího stupně na rok 2022 v zemědělství

Odborový svaz pracovníků zemědělství a výživy – Asociace svobodných odborů ČR dne 24. ledna 2022 a podepsal Kolektivní smlouvu vyššího stupně na rok 2022 se Zemědělským svazem ČR a Českomoravským svazem zemědělských podnikatelů. Plné znění KSVS naleznete v příloze.
  • Zveřejněno: 14.05.2019
  • Autor: Miroslav Svoboda

První úseky vysokorychlostních tratí v České republice se začnou stavět v roce 2025. Půjde o nové spojení Ostravy s Přerovem a také o výjezd z Prahy směrem na východ do Běchovic, kde pak naváže trať dále do Brna. Podle zpravodajství České televize to, po jednání s ministrem dopravy Vladimírem Kremlíkem (za ANO), slíbil generální ředitel Správy železniční dopravní cesty (SŽDC) Jiří Svoboda. Zdůraznil, že je to dřívější termín, než se kterým SŽDC dříve počítala, a umožní to dohoda o převzetí francouzských technických norem pro vysokorychlostní železnici.

Správa železniční dopravní cesty oznámila v dubnu, že od Francouzské státní železniční společnosti (SNCF) kupuje normy a předpisy pro stavbu vysokorychlostních tratí, tím se vyhne zdlouhavému vývoji svých vlastních norem. Nyní předpokládá, že do sedmi let se bude moci začít stavět.

Jiří Svoboda to komentoval slovy, že SŽDC má smělý plán, aby se v roce 2025, obrazně řečeno, poprvé vykoplo. To souvisí právě s tím, že SŽDC neřešila vlastní předpisy a technologii, která by byla vyvíjena pro Českou republiku, ale že došlo k převzetí v podobě koupě od francouzské strany. „Tím jsme si mohli škrtnout zhruba pět let,“ shrnul Jiří Svoboda.

Ministr Vladimír Kremlík zdůraznil, že jsou vysokorychlostní tratě jednou ze tří priorit, na které se v oblasti železnice chce ve funkci soustředit. Dodal, že první společná jednání českých a francouzských železničářů začnou již toto úterý, čímž ho ředitel SŽDC „příjemně překvapil“.

První dva vysokorychlostní úseky, které se budou stavět, jsou v podstatě krátké pilotní projekty, a to na trati Praha – Běchovice, kde by z Běchovic bylo budoucí odbočení směr Brno, a druhá trať je od Přerova do Ostravy. Původní záměr, to je stavba vysokorychlostní tratě Praha – Drážďany začne podle Jiřího Svobody až později kvůli složitějšímu územnímu řízení.

Ministr Vladimír Kremlík se kromě vysokorychlostních železnic zajímal také o přípravu rekonstrukce tratě Praha – Kladno s odbočkou na Letiště Václava Havla a o rekonstrukce nádražních budov. Do nich má jít miliarda každý rok.  Podle něho je na opravy vyčleněna částka 500 milionů korun a na investice dalších 500 milionů korun.

SŽDC se ale podle jejího ředitele zabývá hlavně otázkou, jak naložit s budovami naložit. Přičemž se v prvé řadě má vyřešit, co budou nádražní budovy nabízet pro veřejnost. Týká se to především Smíchovského nádraží, kde kromě modernizace tratí je nutné i vyřešit otázku modernizace budov a jejich vhodného využití.