Změny ve Strategickém plánu SZP povedou ke snížení objemu produkce potravin a tím k jejich zdražení!
Rozhovor s předsedou Odborového svazu pracovníků zemědělství a výživy – Asociace svobodných odborů ČR Bohumírem Dufkem
Stovky verbálních útoků zaznamenávají ročně zaměstnanci Úřadu práce ČR po celé republice. Agresivita klientů roste. Jen v průběhu roku 2015 došlo téměř k 400 útokům. Letos během prvního čtvrtletí evidoval ÚP ČR celkem 65 incidentů. Nejčastěji dochází k napadení zaměstnanců ÚP ČR v Moravskoslezském a Středočeském kraji.
Bouchání do stolu, kopání do židlí, shazování počítačů a prásknutí dveřmi jsou téměř na denním pořádku na všech kontaktních pracovištích Úřadu práce ČR. V uplynulém roce evidoval ÚP ČR celkem 397 napadení svých zaměstnanců ze strany klientů. Ve 13 případech došlo k poškození majetku a ve 14 se jednalo o napadení fyzické. Jen během 1. čtvrtletí letošního roku evidoval ÚP ČR 65 incidentů, z toho ve čtyřech případech byl útočník pod vlivem alkoholu, ve dvou pak pod vlivem drog. Měsíčně hlásí zaměstnanci úřadu v průměru 35 útoků. V loňském roce docházelo nejčastěji k incidentům v Moravskoslezském (209), Středočeském (46), Jihomoravském (34) a Ústeckém kraji (19). V letošních prvních třech měsících se terči útoku stávali hlavně zaměstnanci ÚP ČR na severu Moravy (16), na Ústecku (14) a ve středních Čechách (11).
„Výsledkem je mnohdy zbytečný odchod kvalifikovaných zaměstnanců ÚP ČR, kteří už nechtějí, a ani nemohou, snášet trvalé napětí a stres na pracovišti. A právě v souvislosti s rostoucím počtem útoků, a to i těch fyzických, přijímáme postupně další bezpečnostní opatření, která mají doplnit ta stávající a ještě zvýšit ochranu našich úředníků i ostatních klientů,“ shrnuje generální ředitelka ÚP ČR Kateřina Sadílková.
Momentálně používá ÚP ČR v rámci svých možností a možností, které nabízejí budovy, v nichž jednotlivá pracoviště sídlí, několik opatření – vyšší počet pracovníků v kancelářích, přepážková skla, navzájem propojené místnosti, SOS tlačítka, bezpečnostní kamery, ostrahu nebo pravidelné návštěvy městské a státní policie. Zaměstnanci ÚP ČR procházejí školeními, aby věděli, jak jednat s klienty v konkrétní situaci. Nově by tato opatření měly doplnit ještě prosklené dveře, které umožní ostraze během úředních hodin diskrétně sledovat průběhy jednání v kancelářích, nebo vytvoření klientských zón.
Největší část incidentů tvoří verbální útoky. Útočníci častují zaměstnance ÚP ČR výrazy, které se dají jen velmi zřídka publikovat. Výjimkou nejsou výhružky zbitím, fyzickou likvidací, ztrátou zaměstnání, podáním trestního oznámení či nařčení z rasismu a šikany. Padají vyjádření typu: „Rakovinu, ať máš v hubě!“, „Počkám si na tebe a rozkopu ti tvoji držku!“, „Tak nežer a něco dělej!“. A objevují se i výhružky anonymní. V tomto ohledu je cílem zejména podlomení psychiky zaměstnance. Klient mu oznámí, že ví, kde úředník bydlí, kam chodí jeho děti do školy, že ho sleduje. Do této skupiny spadají i hrozby uložením bomby.
Situace bývá občas tak vyhrocená, že jen profesionalita pracovníků a včasný zásah policie předejdou tomu nejhoršímu. V tomto ohledu velmi dobře funguje spolupráce s městskou a republikovou policií. Průměrná doba příjezdu policistů po nahlášení incidentu se pohybuje mezi 5 – 10 minutami. Pokud je klient hodně agresivní, odvedou si ho na služebnu. V některých případech už bylo nutné podat i trestní oznámení.
„Pozitivně působí také přítomnost asistentů prevence kriminality, které ÚP ČR v rámci veřejně prospěšných prací, finančně podporuje. Jejich úkolem je hlavně komunikace a předcházení konfliktů. Tuto úlohu plní opravdu dobře,“ vyzdvihuje ředitelka Krajské pobočky ÚP ČR v Příbrami Renata Malichová.
Mezi hlavní důvody, které vedou k napadání zaměstnanců ÚP ČR, patří nespokojenost s výplatním termínem, rychlostí zpracování žádosti a následné výplaty dávek, s jejich výší či jejich nevyplacením v hotovosti, nepřiznáním dávky či podpory v nezaměstnanosti, vyřazením z evidence uchazečů o zaměstnání nebo neochota doložit podklady nutné pro správní řízení. Velkou roli hrají v tomto ohledu také exekuce. Čím dál více se na zhoršující situaci podepisují též alkohol a drogy. Nejčastějšími terči slovního a fyzického napadání ze strany klientů jsou pracovníci hmotné nouze. Dochází k nim ale i v oblasti zaměstnanosti a státní sociální podpory. Z 99 % působí na těchto postech ženy.
„Naši lidé chtějí svoji práci dělat dobře, ale v atmosféře agresivity, vyhrožování a fyzických útoků to opravdu není jednoduché. Navíc je třeba si uvědomit, že agresivní klienti neohrožují pouze úředníky, ale také další návštěvníky – mnohdy jsou to staří a nemocní lidé, rodiče s malými dětmi, lidé, kteří se dostali do krizové situace a po takovém zážitku mají strach na úřad přijít,“ zdůrazňuje ředitelka Krajské pobočky ÚP ČR ve Zlíně Miriam Majdyšová.
„V této souvislosti bych chtěla upozornit na to, že ÚP ČR musí při posuzování žádostí o přiznání dávek postupovat podle zákona a agresivní chování některých klientů to nezmění. Navíc – lidé, kteří úředníka napadnou, by si měli uvědomit, že jim může hrozit i vězení,“ upozorňuje ředitelka Krajské pobočky ÚP ČR v Ostravě Yvona Jungová.
Jedním z případů, které nakonec skončily u soudu, bylo napadení úřednice na referátu nepojistných sociálních dávek. Klientka dotyčnou nejdříve slovně urážela a jak se stupňoval její vztek a agresivita, začala jí zcela vážně vyhrožovat zabitím. Jelikož se dopustila přečinu výtržnictví a vyhrožovaní, rozhodl soud o udělení pětiměsíčního trestu odnětí svobody s odkladem na 15 měsíců.
Několik dalších případů napadení úředníků ze strany klientů