V pátečních Lidových novinách ekonomický publicista Jan Macháček zveřejnil několik nesourodých poznámek k návrhu Evropské komise (EK), se kterými v pátek přicestoval místopředseda Evropské komise Frans Timmermans, který se setkal s premiérem Andrejem Babišem, ministry Karlem Havlíčkem, Jindřichem Brabce a několika regionálními politiky.
Jan Macháček, který je současně i předsedou správní rady think-tanku Institut pro politiku a společnost, své poznámky k problematice Zeleného údělu rozčlenil do několika zásadních bodů života naší společnosti, jichž se tato nová koncepce EU bytostně dotýká. Jde o tyto jeho postřehy, které zveřejňujeme v původním znění, jak vyšly v Lidových novinách, to je bez našich redakčních úprav.
- Jsme spolu se Slovenskem země s nejvyšším podílem automobilového průmyslu na HDP i z hlediska počtu vyrobených aut na hlavu. Musíme si tedy počínat tak, aby i do budoucna na našem teritoriu firmy vyráběly a pokud možno vyvíjely elektroauta na baterie i na vodík. Je to práce pro příští vlády, záleží na komunikaci s výrobci, daňových nástrojích, pobídkách, infrastruktuře a domácí poptávce.
Svým způsobem máme zatím štěstí, že dominantním výrobcem je u nás koncern VW, který v Německu v elektromobilitě jasně vede a investoval v tomto směru obrovské částky. Měli bychom toho využít a mít do budoucna co nejlepší vztahy s VW. Daimler Benz a BMW jsou dosti pozadu. Stejně tak ve vývoji a transformaci výroby zaostávají francouzské automobilky, nechápu, jak to mohla Francie podpořit, pokud to ještě v tuto chvíli podporuje.
- Radikálním a fanatickým způsobem se chová tradičně Evropský parlament, který se z každého cíle pokouší udělat ještě ideologičtější a ambicióznější cíl. Komise má být úřední a neutrální. Komise dává obsah (naplňuje střeva) konkrétním záměrům Evropské rady. V tomto případě ale Komise svévolně požadavky rady zpřísňuje a radikalizuje se sama. Komise se pouští do souboje s Evropským parlamentem o to, kdo bude více radikální. Rada musí přimět Komisi, aby respektovala výhradně původní požadavky rady.
- EK si sice počíná jako výbor pro veřejné blaho (oni vědí, jaké blaho je pro lidi dobré) za francouzské revoluce. Jakkoli se nám ideologická politika v duchu „poručíme větru dešti“ zajídá, na odchod z EU to zatím není. Umíme snad vyrobit vlastní elektroauta? A kdo by je asi chtěl a kam bychom je vyváželi? A dostat se do vlivu Ruska asi nikdo rozumný nechce.
To, co ale v Bruselu vymysleli, je a bude extrémně nepopulární, lidé to opravdu nechtějí a účet budou skládat ne Bruselu, ale vždy zdejší politické reprezentaci.
Ve vyspělém světě není kam utéct. Kanada, Británie a USA pod Bidenem mají v zásadě podobné cíle. Pokud se ale časem dostanou v USA k moci zase republikáni, bude všechno o dost jinak.
- Je třeba hledat v radě koalici na změkčení, ale vetovat to nemůžeme, budeme přehlasováni. Slovensko vždy mlčí a hlasuje vždy a ve všem s Německem. Polsko se bude tvářit, že je proti, a nakonec ucukne a samo si něco vyjedná po své linii. To už jsme zažili mockrát. Pobaltské státy, Bulharsko a Chorvatsko – tedy státy bez automobilového průmyslu se moc angažovat nebudou.
- Zajímavé je, že EU se pouští do dobrodružství, aniž by věděla, která technologie – pokud vůbec nějaká – se ujme. Budou to auta na baterie? Nebo to budou auta na vodík? Takže se bude pro jistotu investovat do obojí „dobíjecí“ infrastruktury? V EU mimochodem výrazně vzroste poptávka po elektřině? Jak se bude vyrábět, když je Německo i proti jádru? Zde samozřejmě musíme úzce spolupracovat s Francií na rozvoji jaderné energetiky. Možná ale směřujeme k tomu, že největší ideologové a fanatici už chtějí auta časem zakázat úplně.
- Stát, regulace a zakazování ekonomický růst a blahobyt nevytvářejí. Ekonomický růst dělají inovace, konkurence a produktivita. Někdy stát může inovace v celé ekonomice na dlouhé dekády nakopnout, jako se to v 60. letech povedlo s americkým programem cesty na Měsíc. To byla ale pozitivní ambice v konkurenci se SSSR. Tato ambice pozitivní není. Je to ambice zakazování, regulace, restrikcí a strašení apokalypsou. Takhle ekonomický růst nevznikne.
Třeba EU ale ani ekonomický růst nechce, třeba chce z Evropy časem skanzen – jedno velké golfové hřiště pro bohaté Američany, Číňany a Araby.
- Samozřejmě že někdo poukáže na záplavy v Německu a tornádo u nás a nárůst extrémních jevů v souvislosti s průměrným nárůstem teploty. Budiž – ale EU musí také či především projektovat svoji sílu ve světě. Není možné, aby Čína nebo Indie otevíraly jednu uhelnou elektrárnu za druhou, a Evropa byla největším pionýrem ze všech pionýrů.