Změny ve Strategickém plánu SZP povedou ke snížení objemu produkce potravin a tím k jejich zdražení!

Rozhovor s předsedou Odborového svazu pracovníků zemědělství a výživy – Asociace svobodných odborů ČR Bohumírem Dufkem

Kolektivní smlouvy vyššího stupně na rok 2022 v zemědělství

Odborový svaz pracovníků zemědělství a výživy – Asociace svobodných odborů ČR dne 24. ledna 2022 a podepsal Kolektivní smlouvu vyššího stupně na rok 2022 se Zemědělským svazem ČR a Českomoravským svazem zemědělských podnikatelů. Plné znění KSVS naleznete v příloze.
  • Zveřejněno: 13.05.2016
  • Autor: Pavel Trantina, předseda Sekce pro zaměstnanost, sociální věci a občanství EHSV

Zřízení evropského pilíře sociálních práv oznámil předseda Juncker ve svém projevu o stavu Unie, který přednesl v Evropském parlamentu dne 9. září 2015. Dne 8. března 2016 zahájila Evropská komise rozsáhlou konzultaci a předložila první předběžný nástin, z něhož by měl vzejít evropský pilíř sociálních práv. Tato iniciativa je zacílena na eurozónu, přičemž další členské státy se mohou připojit. Konzultace by měla být dokončena do 31. prosince 2016 a Komise na jejím základě předloží počátkem roku 2017 konečný návrh pilíře. Právní povaha evropského pilíře sociálních práv může zahrnovat různé nástroje.

Cílem evropského pilíře sociálních práv, který by měl vycházet ze sociálního „acquis“ EU a doplňovat jej, bude usměrňovat politiku v řadě oblastí, které jsou zásadní pro řádně fungující a spravedlivé trhy práce a systémy sociálního zabezpečení Navrhované zásady nenahrazují stávající práva. Pilíř by se po svém zavedení měl stát referenčním rámcem pro analýzu výsledků zúčastněných členských států v oblasti zaměstnanosti a sociální oblasti, podporovat proces reforem na vnitrostátní úrovni a v konkrétnější rovině sloužit jako vodítko pro obnovenou konvergenci v rámci eurozóny. Tato iniciativa na úrovni EU odráží základní zásady Unie a vychází z přesvědčení, že hospodářský rozvoj by měl vést k většímu společenskému pokroku a soudržnosti. EU provádí své sociální poslání a cíle na základě článku 153 SFEU týkajícího se sociální politiky.

Sociální „acquis“ je soubor sociálních pravidel, která existují v současném právním řádu Unie. Skládá se v první řadě z cílů a pravomocí v sociální oblasti stanovených v primárním právu EU, sestávajícím ze Smlouvy o Evropské unii (SEU), Smlouvy o fungování Evropské unie (SFEU) a z Listiny základních práv Evropské unie, jak je vykládá Soudní dvůr Evropské unie. Poté jsou prováděny sekundárním právem EU, zejména prostřednictvím směrnic.

Cílem konzultace je získat zpětnou vazbu ke třem hlavním tématům:

  • Revize sociálního „acquis“ EU: je stále relevantní a aktuální?
  • Budoucnost práce a systémů sociálního zabezpečení: jaké jsou budoucí výzvy a příležitosti?
  • Úloha evropského pilíře sociálních práv jako součásti hlubší a spravedlivější hospodářské a měnové unie: jaké jsou základní podmínky fungování eurozóny?

 Oblasti politik jsou v návrhu pilíře rozčleněny do následujících tří hlavních kapitol:

  • Rovné příležitosti a přístup na trh práce, včetně rozvoje dovedností a celoživotního učení a aktivní podpory zaměstnanosti, jež pomohou zvýšit počet pracovních příležitostí, usnadnit přechod mezi různými statusy a zvýšit zaměstnatelnost.
  • Spravedlivé pracovní podmínky, jež nastolí přiměřenou a spolehlivou rovnováhu mezi právy a povinnostmi pracovníků a zaměstnavatelů, jakož i mezi prvky flexibility a jistoty, s cílem usnadnit tvorbu pracovních míst a využívání možností zaměstnání a přizpůsobivost podniků a podpořit sociální dialog.
  • Přiměřená a udržitelná sociální ochrana a přístup ke kvalitním základním službám, včetně péče o děti, zdravotní péče a dlouhodobé péče, s cílem zajistit důstojný život a ochranu proti rizikům a plně zapojit jednotlivce do práce a obecně do společnosti.

V rámci těchto tří kapitol bylo určeno 20 oblastí politiky, k nimž byly přiřazeny různé zásady. Tyto zásady vycházejí z řady práv, již zakotvených v právních předpisech EU a jiných relevantních pramenech práva a stanoví způsoby, jak by bylo možné je realizovat.

Evropský hospodářský a sociální výbor /(EHSV) věnuje této problematice dlouhodobě velkou pozornost, zabýval se jednotlivými oblastmi politiky v řadě stanovisek. Nyní chystá na žádost Evropské komise a Evropského parlamentu komplexní vstup do konzultace, jehož zpracování se ujali jako zpravodajové předsedové všech tří skupin – zaměstnavatelů, odborů a tzv. různých zájmů, tedy neziskových organizací, zástupců spotřebitelů, svobodných povolání atd.

Na prvním jednání studijní skupiny 11. května 2016 zpravodajové navrhli uskutečnit 28 misí do všech členských států a konzultovat co nejširští spektrum zástupců organizované občanské společnosti v jejich vlastním prostředí.

Generální ředitel DG Zaměstnanost v Evropské komisi Michel Servoz na jednání zdůraznil, že nejde o novou legislativu, ale o program, který se může následně uskutečňovat různými prostředky – legislativními i nelegislativními. Klíčová role podle něho patří sociálním partnerům, ale i další organizace občanské společnosti mají co říci a přispět zkušenostmi a doporučeními k rozvoji řady oblastí pokrytých konzultací.

Jako klíčové otázky se jeví:

  • zda má pilíř pokrývat pouze státy eurozóny, nebo v zájmu zabránění vytváření dvourychlostní Evropy má být co nejvíce propagováno zapojení i všech ostatních členských států EU,
  • do jaké míry vzbudí konzultace nerealistická očekávání evropských občanů, protože řada sociálních politik není v kompetenci EU, ale členských států.