Změny ve Strategickém plánu SZP povedou ke snížení objemu produkce potravin a tím k jejich zdražení!
Rozhovor s předsedou Odborového svazu pracovníků zemědělství a výživy – Asociace svobodných odborů ČR Bohumírem Dufkem
Výzvy, jimž Evropa čelí, jsou průřezové a vzájemně provázané, což jsou také jejich řešení. Cíle, jež si EU stanovila pro růst, větší počet lepších pracovních míst, stabilitu, soudržnost a solidaritu, vyžadují kombinované a komplexní strategie. K tomu chce přispět i Evropský hospodářský a sociální výbor (EHSV). Evropský hospodářský a sociální výbor je poradním orgánem Evropské unie, který se z pozice organizované občanské společnosti vyjadřuje z pozice budoucích uživatelů k připravované evropské legislativě a politikám ve všech oblastech fungování Unie. Českou republiku v něm zastupuje 12 členů, po čtyřech ze strany zaměstnavatelů, odborů a neziskových organizací. Má 6 specializovaných sekcí, z nichž v čele jedné stojí Čech, Pavel Trantina, nominovaný Českou radou dětí a mládeže. Jde o sekci, jež je pro neziskové organizace zřejmě nejdůležitější – pro zaměstnanost, sociální věci a občanství.
Specializovaná sekce usiluje o proaktivní úlohu v rámci legislativního cyklu, a sice na základě dohody o spolupráci s Evropským parlamentem, která stanoví, že Evropský parlament vychází při posuzování dopadů z odborných poznatků EHSV, a balíčku Komise týkajícího se zlepšování právní úpravy, podle něhož se očekává systematičtější hodnocení politik. EHSV v současné době vyvíjí svůj vlastní systém hodnocení politik, které by měl být kvalitativní a probíhat ex post, aby doplnil práci EP a Komise, ale zároveň by se měla zachovat úplná autonomie a funkce orgánů EHSV a poradní úloha jeho členů zakotvená ve Smlouvě. Během první poloviny funkčního období se specializovaná sekce SOC zaměří na tři hlavní témata:
1. Investice, včetně sociálních, do růstu podporujícího začlenění, kvalitních pracovních míst, zlepšení pracovních podmínek a lidského kapitálu
2. Dodržování lidských, základních a sociálních práv
3. Migrace, azyl a integrace
V těchto prioritách je zohledněno deset priorit Komise na období 2014–2019 a sekce se jimi bude rovněž řídit v činnosti, která nesouvisí s vypracováváním stanovisek k legislativním a nelegislativním návrhům, jako jsou stanoviska z vlastní iniciativy, průzkumná stanoviska a případně hodnocení politik.
1. Investice, včetně sociálních, do růstu podporujícího začlenění, kvalitních pracovních míst, zlepšení pracovních podmínek a lidského kapitálu
Specializovaná sekce se bude na základě balíčku týkajícího se sociálních investic prostřednictvím svých stanovisek, práce Střediska pro sledování trhu práce a ve spolupráci s dalšími příslušnými sekcemi snažit stanovit způsoby vytváření kvalitních pracovních míst a boje proti nezaměstnanosti, zejména nezaměstnanosti mladých lidí a dlouhodobé nezaměstnanosti, prostřednictvím vytvoření prostředí příznivého pro podnikání, sociálních investic a aktivní politiky trhu práce podporující začlenění. Ve stejném duchu spolupráce se zaměří na to, jak investovat do zlepšení pracovních podmínek, lidského kapitálu, počátečního vzdělávání a přípravy a celoživotního učení za účelem rozvoje příslušných znalostí, na lepší sladění dovedností s potřebami trhu práce, odstranění překážek bránících začlenění nových účastníků do trhu práce, jako jsou nepružné pracovněprávní předpisy, bude projednávat různé formy pracovních smluv a poskytovat rámec pro usnadnění přechodu mezi nimi a přístupů k zaměstnatelnosti a inovacím a pro řešení výzev a využití příležitostí, které nabízí přechod na nízkouhlíkovou a digitální ekonomiku.
1.1 Sociální investice
Specializovaná sekce zintenzívní své úsilí o propagaci řady pozitivních dopadů sociálních investic a bude se ve své práci věnovat způsobu, jakým se tyto dopady odrazí na trhu práce a ve veřejných financích. Bude sem patřit práce na ambicióznějším a úplnějším plánu provádění balíčku, který se týká sociálních investic, do roku 2020.
1.2 Zaměstnanost a investice do lidského kapitálu
Středisko pro sledování trhu práce se bude zabývat začleněním uprchlíků a migrantů do trhu práce, dopadem digitální transformace a přechodu k nízkouhlíkové zelené ekonomice účinně využívající zdroje v součinnosti na zaměstnanost, bude pokračovat v předchozí práci týkající se zaměstnanosti mladých lidí a řešit dlouhodobou nezaměstnanost včetně modernizace služeb zaměstnanosti v členských státech. Specializovaná sekce bude zkoumat měnící se povahu zaměstnání a důstojné pracovní podmínky, podněcovat ke zlepšení bezpečnosti, ochrany zdraví a demokracii při práci a podporovat aktivní a zdravé stárnutí. Bude monitorovat provádění opatření Komise ke zlepšení situace sociálně zranitelných skupin, například evropského inovačního partnerství v oblasti aktivního a zdravého stárnutí a společné akce EU v oblasti demence. Bude se i nadále zabývat počátečním odborným vzděláváním a přípravou (včetně jazykového vzdělávání a systémů odborné přípravy) i celoživotním učením (založeným na praxi a v zahraničí) na podporu mobility (mezi členskými státy), zaměstnatelností, vzděláváním v oblasti podnikání a podnikatelským duchem, lepším sladěním nabídky dovedností s potřebami trhu práce a inovacemi a také zvýšením sociální mobility a rovnosti, jež představují základy demokratických hodnot a aktivního občanství. Kromě toho bude sekce nadále řešit výzvy, jež pro společnost a zaměstnanost představuje demografická změna.
1.3 Důsledné monitorování provádění strukturálních fondů na období 2014–2020 se zvláštním důrazem na Evropský sociální fond
V této souvislosti by se mělo důkladně prozkoumat, jak Komise a členské státy dodržují provádění ustanovení obecného nařízení a nařízení o Evropském sociálním fondu, která se týkají zásady partnerství, víceúrovňové správy, nediskriminace apod., a samozřejmě rovněž to, jak je do tohoto procesu zapojena občanská společnost.
2. Dodržování lidských, základních a sociálních práv
Specializovaná sekce bude pokračovat ve zkoumání opatření k rozvoji sociálního rozměru evropské měnové unie a evropského semestru na základě obnoveného přístupu flexikurity. Sekce bude přispívat k rozvoji evropského pilíře sociálních práv a zabývat se rovněž iniciativami k zavádění politik rovného zacházení a nediskriminace a tím, jak tyto politiky mohou být doplněny o konstruktivní opatření v oblasti vzdělávání, odborné přípravy a integrace do trhu práce. Sekce bude také hodnotit návrhy pěti předsednictví na prohloubení hospodářské a měnové unie, zejména případné vměšování a vliv úřadů na ochranu hospodářské soutěže na stanovování mezd na vnitrostátní úrovni. Budou sem patřit opatření k zaručení toho, aby se při tvorbě politik EU zohledňoval gender. Nová stálá studijní skupina Práva osob se zdravotním postižením bude pokračovat v činnosti týkající se provádění Úmluvy OSN o právech osob se zdravotním postižením. Nová stálá studijní skupina Začlenění Romů bude kontaktním místem pro výměnu zkušeností mezi organizacemi občanské společnosti a dialog se zástupci institucí EU a přispěje k uznání nejlepších iniciativ a k jejich šíření. V boji proti chudobě a sociálnímu vyloučení bude důležité, aby EHSV posoudil stigmatizaci a diskriminaci lidí, kteří trpí duševními poruchami či život omezujícím onemocněním či kteří jsou pečovateli v rodině, včetně překážek, kterým tyto skupiny čelí v přístupu k pracovním příležitostem a aby mohly hrát úplnou a inkluzivní roli v našich společnostech.
2.1 Evropský pilíř sociálních práv a boj proti chudobě a sociálnímu vyloučení
Specializovaná sekce bude přispívat k rozvoji evropského pilíře sociálních práv, k němuž vyzval předseda Komise Juncker, a pokračovat ve své činnosti týkající se sociálního rozměru hospodářské a měnové unie a evropského semestru a rovněž boje proti chudobě a sociálnímu vyloučení.
2.2 Základní práva
Specializovaná sekce bude zkoumat, jak zlepšit evropskou veřejnou správu vytvořením cyklu pro koordinaci politik týkajícího se právního státu a základních práv. V této souvislosti bude sekce pozorně sledovat probíhající zásahy do autonomie sociálních partnerů ve stále větším počtu členských států a zkoumat opatření k zastavení této tendence. Bude rovněž pokračovat v práci týkající se diskriminace žen v zaměstnání a při rozhodování (včetně řídících a dozorčích orgánů společností a politické úrovně), boje proti násilí na ženách a diskriminace lesbických, gay, bisexuálních, transgender/transsexuálních a intersexuálních osob. Sekce se bude zabývat nediskriminací obecně, zablokovanou směrnicí o rovném zacházení a úžeji spolupracovat s Agenturou EU pro základní práva.
2.3 Mobilita pracovních sil a práva pracovníků
Specializovaná sekce se zaměří na nadcházející balíček týkající se mobility pracovních sil a následná opatření, jež podporují a ochraňují volný pohyb občanů za současného předcházení zneužívání. V této souvislosti se zaměří na sociální dumping a bude přispívat k prozkoumání evropských opatření k jeho potírání (včetně boje proti černé a šedé ekonomice). Bude zkoumat zbývající překážky mobility uvnitř Evropy, rodinné dávky, zaměstnanecké výhody a pravidla pro vysílání pracovníků a také situaci samostatně výdělečně činných osob v rámci pravidel koordinace sociální politiky.
2.4 Práva osob se zdravotním postižením
Nová stálá studijní skupina Práva osob se zdravotním postižením přispěje k vypracování jasné komplexní agendy v oblasti lidských práv pro osoby se zdravotním postižením, na niž bude vyčleněn rozpočet a po niž bude stanoven časový plán a monitorovací mechanismus. Bude pracovat na závěrečných připomínkách EU k provádění Úmluvy OSN o právech osob se zdravotním postižením, a to na základě výsledků slyšení, studijních návštěv a další činnosti zahrnující příslušné zúčastněné strany.
2.5 Začleňování Romů
Nová stálá studijní skupina Začlenění Romů bude pokračovat v práci na rámcové strategii EU a provádění národních strategií romské integrace do roku 2020. Poskytne co nejširší platformu pro výměnu zkušeností mezi zúčastněnými stranami a zlepší dialog se zástupci orgánů EU.
3. Migrace, azyl a integrace
Specializovaná sekce bude pokračovat ve své práci na novém evropském programu pro migraci a s ním souvisejících iniciativách. Středisko pro sledování trhu práce a stálá studijní skupina Přistěhovalectví a integrace budou spolupracovat s cílem prozkoumat iniciativy ke zlepšení politiky EU v oblasti legální migrace. Pokud jde o úsilí EU o provádění společného evropského azylového systému, měla by zdůraznit význam zvýšené solidarity a potřebu přezkumu dublinského nařízení, význam mechanismu trvalého přesídlování a znovuusídlování a řešení v oblasti financování a sdílení zátěže a potřebu monitorování řádného provádění platných právních předpisů. Bude spolupracovat se specializovanou sekcí REX, kdykoliv budou ve hře mezinárodní organizace (např. UNHCR) nebo třetí země. Zintenzivní spolupráci s Komisí na základě společné podpory Evropského fóra pro migraci a v jiných oblastech.
3.1 Přistěhovalectví a integrace
Specializovaná sekce a zejména její stálá studijní skupina Přistěhovalectví a integrace budou i nadále podporovat rozvoj společné evropské přistěhovalecké a integrační politiky, včetně otázky kvalifikací, a to na základě zásad základních práv a solidarity a s intenzivním zapojením občanské společnosti.