Změny ve Strategickém plánu SZP povedou ke snížení objemu produkce potravin a tím k jejich zdražení!

Rozhovor s předsedou Odborového svazu pracovníků zemědělství a výživy – Asociace svobodných odborů ČR Bohumírem Dufkem

Kolektivní smlouvy vyššího stupně na rok 2022 v zemědělství

Odborový svaz pracovníků zemědělství a výživy – Asociace svobodných odborů ČR dne 24. ledna 2022 a podepsal Kolektivní smlouvu vyššího stupně na rok 2022 se Zemědělským svazem ČR a Českomoravským svazem zemědělských podnikatelů. Plné znění KSVS naleznete v příloze.
  • Zveřejněno: 14.10.2015

V roce 2016 budou moci evropští producenti díky programům v hodnotě 111 milionů eur hledat nové trhy a propagovat spotřebu v EU i mimo ni. Propagace je klíčovou součástí opatření, kterými chce Evropská komise podpořit zemědělství.

Evropská komise dnes pod heslem „Enjoy, it's from Europe“ přijala novou propagační politiku, díky které budou moci zemědělci snáze vstupovat na mezinárodní trhy nebo si na těchto trzích upevňovat pozici. Politika má také v Evropě zvýšit informovanost spotřebitelů o práci odváděné evropskými zemědělci. Za účelem dosažení těchto cílů vyčlení Komise na uvedenou politiku více prostředků, zvýší míru spolufinancování a sníží administrativní zátěž spojenou se schvalováním projektů. Uvolnění většího množství prostředků je součástí snah o postupné zvýšení dostupného rozpočtu EU na propagaci z 61 milionů eur v roce 2013 (kdy byla navržena nová pravidla) na 200 milionů eur v roce 2019.

Podle nových pravidel vzroste i míra spolufinancování EU, a to z 50 % na 70–80 % (až na 85 % v případě Řecka a Kypru). Zároveň bude zrušeno vnitrostátní spolufinancování, čímž se vytvoří rovné podmínky pro všechny členské státy. Při výběru projektů bude výrazně omezena administrativní zátěž, aby bylo snazší se do programu přihlásit.

Program pro rok 2016 se zaměřuje na několik vybraných třetích zemí (jejich úplný seznam je uveden v příloze), kde existuje největší potenciál pro růst, a to především z hlediska odvětví, která se na trhu potýkají se zvlášť velkými těžkostmi, např. odvětví mléka a vepřového masa. V rámci podpůrného balíčku opatření, jejž počátkem září představil evropský komisař pro zemědělství a rozvoj venkova Phil Hogan, bylo na podporu propagačních opatření v uvedených dvou odvětvích speciálně vyčleněno 30 milionů eur.

„Evropská zemědělsko-potravinářská produkce patří na světových trzích jednoznačně k nejlepším. Její vývozy v hodnotě 110 miliard eur pomáhají vytvářet pracovní místa a zajišťují růst venkovských oblastí v celé Evropě,“ vysvětluje komisař Hogan a dodává: „S velkou radostí proto vítám tento nový systém propagace s rozpočtem 111 milionů eur, díky němuž bude tento vývozní trend pokračovat a díky němuž se produktům z EU otevřou další možnosti na nových trzích a zároveň upevní jejich pozice na trzích stávajících. Obzvláště rád oznamuji, že v rámci nedávno ohlášeného balíčku 500 milionů eur pro zemědělské trhy byly vyhrazeny účelové prostředky ve výši 30 milionů eur pro odvětví mléčných výrobků a vepřového masa. S potěšením očekávám zahájení diplomatické ofenzívy a obchodní mise, jež v příštích měsících povedeme, abychom evropským producentům otevřeli nové příležitosti po celém světě.“

Souvislosti:

Součástí nových pravidel pro propagaci jsou zejména:

Významné navýšení podpory na informační a propagační kampaně: podpora z rozpočtu EU by se měla postupně zvýšit z 61 milionů eur v roce 2013 na 200 milionů eur v roce 2019 (111 milionů v roce 2016).
Výrazně vyšší míry spolufinancování ze strany EU oproti současné situaci (spolufinancování ve výši 70 % v případě jednoduchých programů předložených organizací z jednoho členského státu, 80 % v případě složených programů a programů zaměřených na třetí země, 85 % v případě krizových programů a 75–85 % v případě zemí, kterým je poskytována finanční pomoc, tj. Kypru a Řecka) a zrušení spolufinancování ze strany členských států. Ve výsledku tak vzniknou rovné podmínky.
Vypracování evropské propagační strategie, díky níž bude možné propagační opatření lépe zaměřovat na cílovou skupinu. Tato strategie by měla vést:

ke zvýšení počtu programů zaměřených na třetí země a složených programů (programů, v nichž jsou zastoupeny organizace z několika členských států) – tomuto vývoji má napomoci vyšší míra spolufinancování u těchto dvou kategorií,
ke zvýšení aktuálně malého povědomí, které mají spotřebitelé na vnitřním trhu o kvalitě evropských zemědělských produktů obecně a produktů uznaných evropskými systémy jakosti zvláště.

Rozšíření dosahu opatření prostřednictvím: rozšíření okruhu způsobilých příjemců o organizace producentů, rozšíření škály produktů, zejména o zpracované zemědělsko-potravinářské produkty, jako jsou například chléb, těstoviny nebo čokoláda; povolení, aby se na produktech uváděly v určitých mezích původ a značka.
Zjednodušení administrativních postupů – hodnocení a výběr programů bude nově probíhat v jedné fázi na úrovni Komise namísto současných dvou fází (nejdříve na úrovni členského státu a poté Evropské komise).
Zjednodušené řízení složených programů, které společně vypracovaly organizace z několika členských států, prostřednictvím jediného řídicího místa v Komisi (Výkonné agentury pro spotřebitele, zdraví, zemědělství a potraviny).

 

Za účelem plného provedení tohoto základního aktu přijala Komise nařízení v přenesené pravomoci a prováděcí nařízení:      

Oba právní akty byly dnes zveřejněny v Úředním věstníku.

Klíčovým prvkem této nové propagační politiky je vypracování ročního pracovního programu (prováděcí rozhodnutí Komise), ve kterém jsou stanoveny strategické priority, pokud jde o produkty, režimy nebo trhy, na něž by se propagace měla zaměřovat, a příslušné přidělené rozpočty. Cílem bylo vytvořit dynamickou a aktivní politiku, jež bude každý rok upravována podle nových tržních příležitostí a potřeb odvětví.

Další informace o propagační politice v zemědělství lze nalézt zde.

Příloha

Rozdělení finančních prostředků podle priorit u spolufinancovaných programů v rámci ročního pracovního programu na rok 2016

Předpokládaná částka

Jednoduché programy – vnitřní trh

26 mil. EUR

Akce 1* – informační a propagační programy, jejichž cílem je zvýšit informovanost o unijních režimech jakosti a jejich uznání, jak je uvedeno v čl. 5 odst. 4 písm. a), b) a c) nařízení (EU) 1144/2014

10 mil. EUR

Akce 2* – informační a propagační programy zaměřené na vyzdvihování specifických rysů zemědělských metod v Unii a vlastností evropských zemědělských a potravinářských produktů

7 mil. EUR

Akce 3 – informační a propagační programy týkající se mléka nebo mléčných výrobků, výrobků z vepřového masa nebo kombinace těchto dvou kategorií

9 mil. EUR

Jednoduché programy – ve třetích zemích

68 mil. EUR

Akce 4* – informační a propagační programy zaměřené na Čínu, Japonsko, Jižní Koreu a celní území Tchaj-wan

12 mil. EUR

Akce 5* – informační a propagační programy zaměřené na USA nebo Kanadu

12 mil. EUR

Akce 6* – Střední a Jižní Amerika a karibská oblast

7 mil. EUR

Akce 7* – jihovýchodní Asie, tj. Brunej, Kambodža, Indonésie, Laos, Malajsie, Myanmar, Filipíny, Singapur, Thajsko, Východní Timor a Vietnam

7 mil. EUR

Akce 8* – Afrika a Blízký východ

4,5 mil. EUR

Akce 9* – jiné zeměpisné oblasti

4,5 mil. EUR

Akce 10 – informační a propagační programy týkající se mléka nebo mléčných výrobků, výrobků z vepřového masa nebo kombinace těchto dvou kategorií a zaměřené na kteroukoli třetí zemi

21 mil. EUR

Složené programy

14 mil. EUR

Jednoduché programy – v případě závažného narušení trhu

3 mil. EUR

* Tyto programy se nevztahují na mléko nebo mléčné výrobky, výrobky z vepřového masa nebo kombinaci těchto dvou kategorií. Mohou se však týkat mléka nebo mléčných výrobků, výrobků z vepřového masa nebo kombinace těchto dvou kategorií, pokud jsou spojeny s dalšími produkty.

Celkem 111 mil. EUR

Poznámka:

Jednoduchý program je propagační program předložený jednou nebo několika navrhujícími organizacemi z téhož členského státu.

Složený program je program předložený alespoň dvěma navrhujícími organizacemi z alespoň dvou členských států nebo jednou či několika evropskými organizacemi.

  • Zdroj: Evropská komise