Změny ve Strategickém plánu SZP povedou ke snížení objemu produkce potravin a tím k jejich zdražení!
Rozhovor s předsedou Odborového svazu pracovníků zemědělství a výživy – Asociace svobodných odborů ČR Bohumírem Dufkem
Země původu potravin, které lidé v obchodech nakupují, je pro naprostou většinu z nich velmi důležitá. Zajímá se o ni osm z deseti Čechů a dokonce polovina odloží výrobek, pokud pochází z Polska. Vedou je k tomu především obavy o složení a kvalitu potravin. Ukázal to průzkum agentury GfK pro společnost Mastercard mezi dvěma tisícovkami Čechů.
Snaha o zdravější a kvalitnější stravování i občasné případy výskytu závadných potravin vedou většinu Čechů k tomu, aby u výrobků sledovali jejich složení i zemi původu.
Z průzkumu vyplynulo, že o místo, odkud potraviny pocházejí, se zajímají čtyři z pěti lidí. Dvě pětiny zákazníků sledují původ u všech výrobků bez výjimky.
FOTO: David Ryneš, Novinky
„Lidé se stále více zajímají o to, co konzumují. Zatímco dříve hleděli hlavně na cenu, pomalu pro ně začíná být podstatná i kvalita potravin,“ uvedl Josef Machala ze společnosti Mastercard.
Lidí, kteří původ potravin vůbec nesledují, je pouhá pětina. Patří mezi ně především lidé s nižším vzděláním a příjmem, původ tolik neřeší ani mladí Češi.
Mnohem více lidí kontroluje čerstvé zboží proti zboží trvanlivému. Čeští zákazníci nejčastěji sledují původ masa a drůbeže, důležitý je pro téměř polovinu těch, kteří se na původ zaměřují u vybraných druhů potravin. Čtyři z deseti nakupujících také podle původu vybírají ovoce a zeleninu.
Zajímavá je i změna přístupu k vajíčkům. Zatímco loni jejich původ sledovalo jen sedm lidí ze sta, letos se už o zemi, odkud pocházejí, zajímají téměř tři lidé z deseti. Mléčné výrobky pak sleduje čtvrtina zákazníků.
Druhy potravin, u kterých Češi sledují jejich původ | |
Maso, drůbež |
47 % |
Ovoce, zelenina |
41 % |
Vejce | 28 % |
Mléčné výrobky |
26 % |
Uzeniny |
7 % |
Cukrovinky |
6 % |
Sýry |
6 % |
Trvanlivé a suché potraviny, konzervy |
4 % |
Víno, alkohol |
3 % |
Pivo, nápoje |
2 % |
Pečivo |
2 % |
Zdroj: Průzkum GfK |
Zákazníci, kteří nekupují potraviny z některých zemí, mají obavu o jejich kvalitu. Společně se složením ji jako důvod nenakupování uvedla třetina z nich.
ČTĚTE TAKÉ |
Na krabičce s vejci není země původu, ale balení. Drůbežáři to chtějí změnit |
Pro více než čtvrtinu lidí je výběr ovlivněn obavou o zdravotní nezávadnost. Zhruba stejný počet pak kupuje primárně domácí potraviny ve snaze podporovat českou ekonomiku a zemědělství.
Společně se zájmem Čechů o původ potravin roste i snaha vyhýbat se výrobkům pocházejícím z určitých států. Nejvíce zákazníci sledující zemi původu potravin odmítají potraviny z Polska, cíleně je nekupuje každý druhý dotázaný.
Lidé nejsou nakloněni ani potravinám pocházejícím ze zemí bývalého sovětského bloku – potravinám z Ukrajiny se vyhýbá každý šestý a potravinám z Ruska pak každý osmý.
„Snaha zákazníků vyhýbat se polským potravinám je dána několika incidenty z posledních let. Lidé pak mají tendenci kvalitu produktů z daného státu generalizovat, i když naprostá většina potravin z Polska je v úplném pořádku,“ zmínil Machala.
Nejtolerantnější jsou k polským potravinám lidé z krajů, kde s nimi mají největší zkušenost vzhledem k poloze u hranic – v Moravskoslezském a Královéhradeckém kraji.