Změny ve Strategickém plánu SZP povedou ke snížení objemu produkce potravin a tím k jejich zdražení!

Rozhovor s předsedou Odborového svazu pracovníků zemědělství a výživy – Asociace svobodných odborů ČR Bohumírem Dufkem

Kolektivní smlouvy vyššího stupně na rok 2022 v zemědělství

Odborový svaz pracovníků zemědělství a výživy – Asociace svobodných odborů ČR dne 24. ledna 2022 a podepsal Kolektivní smlouvu vyššího stupně na rok 2022 se Zemědělským svazem ČR a Českomoravským svazem zemědělských podnikatelů. Plné znění KSVS naleznete v příloze.
  • Zveřejněno: 29.05.2015

Komise předložila návrh rozpočtu EU na rok 2016 ve výši 143,5 miliardy eur v prostředcích na platby. Tento rozpočet má podpořit oživení evropské ekonomiky a pomoci zlepšit život lidem v Evropě i mimo ni. Uvedené prostředky budou investovány na podporu inovací, vytváření pracovních míst, větší konvergence mezi členskými státy a regiony, efektivnější zvládání migrace a další posílení úlohy EU jako globálního aktéra. Návrh obsahuje rovněž příspěvky do Evropského fondu pro strategické investice (EFSI), což je ústřední prvek investičního plánu pro Evropu. Dnešní návrh bude předán Evropskému parlamentu a členským státům EU. Tyto dvě instituce (EP a Rada) o podobě konečného rozpočtu společně rozhodnou.

Místopředsedkyně Evropské komise Kristalina Georgieva, odpovědná za rozpočet a lidské zdroje, prohlásila: „Za současných ekonomických podmínek je více než kdy jindy důležité využívat peníze daňových poplatníků moudře. Náš rozpočet na rok 2016 podporuje hospodářské oživení investicemi do růstu a pracovních míst. Pomáhá také zvládat výzvy přicházející zvnějšku, jako je migrace. Reagujeme na nejnaléhavější potřeby v Evropě a usilujeme o nejlepší možné výsledky.“

Podpora pracovních míst, hospodářského růstu a investic

Hlavní prvky návrhu rozpočtu EU na rok 2016:

Téměř polovina rozpočtu (66,58 miliardy eur) je použita ke stimulaci hospodářského růstu, zaměstnanosti a konkurenceschopnosti.
Podpora politických priorit Evropské komise, například energetické unie a jednotného digitálního trhu, prostřednictvím programů, jako je Nástroj pro propojení Evropy (1,67 miliardy eur v roce 2016).
1,8 miliardy eur (o 30 % více než v roce 2015) na program Erasmus+, evropský program pro vzdělávání, odbornou přípravu, mládež a sport, který v letech 2014–2020 pomůže více než 4 milionům lidí pracovat a studovat v celé EU.
Zvýšení konkurenceschopnosti díky výzkumu a inovacím prostřednictvím programů, jako je Horizont 2020 (10 miliard eur v roce 2016 – navýšení oproti roku 2015 o 11,6 %).
2 miliardy eur v prostředcích na závazky a 500 milionů eur v prostředcích na platby pro záruční fond EFSI, což umožní uvolnit v Evropě investice v objemu 315 miliard eur. Nařízení o fondu EFSI včetně rozpočtových aspektů nové investiční struktury je předmětem probíhajících jednání mezi Evropským parlamentem a členskými státy.
Celkem 42,86 miliardy eur pro zemědělce.

Reagujeme na nové výzvy v Evropě i mimo ni

Pro řešení aktuálních problémů spojených s migrací bude k dispozici více finančních prostředků. Rozpočet podporuje Evropský program pro migraci, jenž byl představen na začátku tohoto měsíce. Poskytuje tak dodatečné prostředky pro operace Triton a Poseidon, větší nouzovou pomoc nejvíce exponovaným členským státům, financování celoevropského programu přesidlování a posiluje agentury Frontex a Evropský podpůrný úřad pro otázky azylu (EASO). Pro potřeby Azylového, migračního a integračního fondu (AMIF) a Fondu pro vnitřní bezpečnost (ISF), dva hlavní zdroje financování migrační a bezpečnostní politiky EU, bylo na rok 2016 vyčleněno 833 milionů eur.

Rozpočet EU rovněž reaguje na nové události v sousedství Evropy i ve vzdálenějších oblastech. Na podporu schopnosti EU reagovat na vnější krize, jako jsou ty na Ukrajině a v Sýrii, a poskytovat humanitární pomoc těm, kdo ji potřebují, je vyčleněno 9,5 miliardy eur (+28,5 %). Evropský nástroj sousedství bude navýšen na 2,1 miliardy eur (+34 %) a nástroj pro rozvojovou spolupráci na 2,7 miliardy eur (+27 %).

Souvislosti

Návrh rozpočtu EU obsahuje pro každý program, který bude financován, dvě částky – závazky a platby. „Závazky“ se rozumí prostředky, které mohou být v daném roce dohodnuty ve smlouvách, a „platbami“ skutečně vyplacené finanční prostředky. V návrhu rozpočtu na rok 2016 představují závazky 153,5 miliardy eur (snížení o 5,3 % oproti roku 2015) a platby 143,5 miliardy eur (oproti roku 2015 nárůst o 1,6 %). To znamená, že platby jsou v reálných hodnotách ve srovnání s rokem 2015 zhruba stabilní. Prostředky na platby zahrnují částky potřebné k vypořádání nahromaděných nesplacených závazků z předchozího rozpočtového programového období, jež na konci roku 2014 dosáhly 24,7 miliardy eur.

Rozpočet EU představuje zhruba 1 % HDP EU, ale díky svému multiplikačnímu účinku a zaměření na výsledky má velký dopad. Například během období 2007–2013 se průměrný nárůst HDP v důsledku politiky soudržnosti odhaduje v Lotyšsku na 2,1 % ročně, v Litvě na 1,8 % a v Polsku na 1,7 %.

Návrh rozpočtu EU na rok 2016 (v milionech eur):

PROSTŘEDKY PODLE OKRUHŮ VÝDAJŮ

NR 2016 (nominální změna v % oproti roku 2015)

Závazky

Platby

1. Inteligentní růst podporující začlenění:

69 440,1 (–10,9 %)

66 578,2 (–0,4 %)

Konkurenceschopnost pro růst a zaměstnanost

18 618,4 (6,1 %)

17 518,1 (11,4 %)

Hospodářská, sociální a územní soudržnost

50 821,7 (–15,9 %)

49 060,1 (–4,0 %)

2. Udržitelný růst: přírodní zdroje

63 104,4 (–1,2 %)

55 865,9 (–0,2 %)

Výdaje související s trhem a přímá podpora

42 867,6 (–1,4 %)

42 859,3 (–1,4 %)

3. Bezpečnost a občanství

2 670,0 (9,7 %)

2 259,0 (17,1 %)

4. Globální Evropa

8 881,7 (5,6 %)

9 539,2 (28,5 %)

5. Správa

8 908,7 (2,9 %)

8 910,2 (2,9 %)

Další zvláštní nástroje*

524,6 (–9,8 %)

389,0 (–7,0 %)

Prostředky celkem

153 529,5 (–5,2 %)

143 541,5 (1,6 %)

Procentní podíl z HND EU-28

1,04 %

0,98 %

Pozn.: * K dalším zvláštním nástrojům patří rezerva na pomoc při mimořádných událostech, Evropský fond pro přizpůsobení se globalizaci (EFG) a Fond solidarity Evropské unie (FSEU). Příslušné prostředky se pro účely výpočtu rozpětí v rámci stropu pro prostředky považují za prostředky, které jsou mimo víceletý finanční rámec.

(PRO)

  • Zdroj: Evropská komise