Změny ve Strategickém plánu SZP povedou ke snížení objemu produkce potravin a tím k jejich zdražení!

Rozhovor s předsedou Odborového svazu pracovníků zemědělství a výživy – Asociace svobodných odborů ČR Bohumírem Dufkem

Kolektivní smlouvy vyššího stupně na rok 2022 v zemědělství

Odborový svaz pracovníků zemědělství a výživy – Asociace svobodných odborů ČR dne 24. ledna 2022 a podepsal Kolektivní smlouvu vyššího stupně na rok 2022 se Zemědělským svazem ČR a Českomoravským svazem zemědělských podnikatelů. Plné znění KSVS naleznete v příloze.
  • Zveřejněno: 19.05.2020
  • Autor: Miroslav Svoboda

Místopředseda vlády Karel Havlíček (za ANO) v sobotu prohlásil, že by stát mohl koupit až stoprocentní podíl v tuzemských aerolinkách Smartwings. Premiér Andrej Babiš (ANO) se ale nechce v záchraně firmy angažovat, protože se zná s majiteli a odmítavý postoj zaujal i ministr vnitra Jan Hamáček (ČSSD). Záporné stanovisko k „zestátnění“ podniku vydaly i aerolinky. „Nikdy jsme neměli zájem o vstup státu do firmy,“ napsala mluvčí Vlaďka Dufková.

Podle zpravodajství Českého rozhlasu mluvčí společnosti Vlaďka Dufková oznámila, že aerolinky pouze žádají stát o pomoc v situaci, do které se v souvislosti s pandemií covidu-19 nedostaly vlastní vinou. „Chtěli jsme úvěr, nebo garanci za úvěr u komerční banky. Od počátku koronavirové krize je vystavení garance státu vůči financujícím bankám jedinou variantou. Důvodem, proč se společnost, která do této doby byla zdravá a nikdy stát o pomoc nežádala, obrací na stát, je fakt, že pro aerolinky je dnes velmi těžké získat nové půjčky na bankovním trhu,“ uvedla Dufková.

Programy jako COVID, podle mluvčí společnosti Vlaďky Dufkové, neumožňují, aby se do nich aerolinky Smartwings zapojily. „Je to způsobené velikostí společnosti, poskytovanými garancemi a částkami poskytovanými těmito fondy. Společnost žádá pouze to, co v současnosti poskytují aerolinkám ostatní státy, a to nejen v EU,“ vysvětlila.

Vlaďka Dufková, podle zpravodajství Českého rozhlasu, naráží na to, že pomoc leteckým společnostem už schválilo například Německo, Norsko nebo Francie, která pomůže sedmi miliardami eur aerolinkám Air France. „Letadla Air France jsou na zemi, a tak musíme Air France podpořit,“ řekl francouzský ministr financí Bruno Le Maire v rozhovoru s televizí TF1. Itálie zase převezme plnou kontrolu nad společností Alitalia, která by v opačném případě zkrachovala.

Premiér Andrej Babiš v neděli pro Českou televizi prohlásil, že vládu o pomoc pro Smartwings žádají cestovní kanceláře. „Je to hlavní dopravce, cestovní kanceláře nás proto žádaly, abychom jim pomohli,“ uvedl s tím, že aerolinky přepraví miliony cestujících ročně a představa vlády je taková, že by společnost koupila za korunu. Podle místopředsedy vlády a ministra vnitra Jana Hamáčka ale „není nákup společnosti na stole“.

Nesouhlas s převzetím společnosti vyjádřili zástupci opozice nebo předseda Českomoravské konfederace odborových svazů (ČMKOS) Josef Středula. „I kdyby Česká republika převzala firmu za jedinou korunu, náklady by mohly přerůst v obrovitou hodnotu. V tomto případě není důvod, aby takovouto malou leteckou společnost Česká republika kupovala. Měla by se soustředit na pomoc Letišti Praha, které je strategickou firmou a které rozhodně stojí za sanaci,“ vyjádřil svůj názor Josef Středula.

Společnost Smartwings Group, jak dále uvádí Český rozhlas, patří do skupiny Unimex Group, kterou vlastní podnikatelé Jiří Šimáně a Jaromír Šmejkal. Necelý poloviční podíl v dopravci drží čínská investiční společnost Citic Europe. Do skupiny patří dopravci Smartwings a ČSA. Společnost na svých linkách loni přepravila 8,2 milionu cestujících. Letecké společnosti po celém světě odstavily kvůli koronavirovým omezením z provozu většinu letadel, aby jim rychle neubývala hotovost.

  • Zdroj: Český rozhlas