Změny ve Strategickém plánu SZP povedou ke snížení objemu produkce potravin a tím k jejich zdražení!
Rozhovor s předsedou Odborového svazu pracovníků zemědělství a výživy – Asociace svobodných odborů ČR Bohumírem Dufkem
Snazší dostupnost zboží prodávaného online v celé Evropské unii a větší důvěru spotřebitelů v obchod online by měl podpořit nový balíček elektronického obchodování Evropské komise z 25. května 2016. Balíček se zaměřuje na vícero oblastí. Konkrétně se jedná o návrh řešení neoprávněného geoblockingu, levnější doručování zásilek, spolupráci národních orgánů v oblasti ochrany spotřebitele a jasnější pravidla pro platformy a obchodníky online v případě nekalých obchodních praktik.
Vedle balíčku předložila Komise tentýž den návrh na revizi směrnice o audiovisuálních mediálních službách a nový přístup k online platformám s cílem dosáhnout lepší rovnováhy pravidel, které dnes platí pro tradiční televizní vysílání, poskytovatele videí na vyžádání a platformy pro sdílení videí.
Jednotlivé iniciativy mají za cíl usnadnit a zlevnit obchod online, zvýšit důvěru evropských spotřebitelů v elektronický obchod a odstranit bariéry na digitálním trhu v EU. Komise iniciativy předložila na základě strategie pro Jednotný digitální trh z května loňského roku, ta mj. předpokládala přijetí návrhu úpravy online platforem a geoblockingu již v roce 2015. Zpoždění také nabírá úprava autorského práva a revize telekomunikačního rámce. Obě oblasti jsou pro adaptaci na nové obchodní modely v digitálním prostředí klíčové. Očekává se, že by oba návrhy mohla Komise předložit v září letošního roku.
Balíček pro e-commerce
Nová pravidla by měla usnadnit a zlevnit prodej zboží online. Komise se proto zaměřila na zlevnění doručování zásilek. Ceny doručování se totiž v EU značně liší. V případě přeshraničního doručování dochází k nepřiměřenému navýšení ceny, byť jde jen o doručení do malých vzdáleností. V tomto ohledu Komise chystá vytvořit veřejnou webovou stránku, která spotřebitelům umožní porovnávat ceny doručování. Komise očekává, že zveřejnění cen podnítí konkurenci. Vedle předraženého doručování zásilek si Komise posvítila na geoblocking, tj. diskriminaci na základě geografické polohy zákazníka, ale také na další formy diskriminace (na základě národnosti, sídla a bydliště). Nově by obchodníci měli prodávat fyzické zboží online všem občanům Evropské unie. Zákazník by však měl po vlastní ose zajistit vyzvednutí či doručení zboží. Výjimky budou nadále platit u některého druhu zboží, jako např. alkoholu. Malé firmy, jejichž podnikání spadá pod určitý strop DPH, budou vyjmuty. Pro prodej digitálního obsahu online navrhla Komise stejné podmínky, avšak stanovila přechodné období pro jejich aplikaci, a to do července 2018. Komise rovněž odsouhlasila, že z podmínek vyjme díla chráněná autorským právem, jako knihy a hudbu.
Součástí balíčku je návrh jasnějších pravidel pro platformy a obchodníky online v případě nekalých obchodních praktik a návrh revize nařízení pro spolupráci v oblasti ochrany spotřebitele, který dává národním orgánům větší pravomoc při řešení podvodného a nelegálního jednání obchodníků online napříč Evropskou unií.
Revize směrnice audiovisuálních mediálních služeb a online platforem
Evropská komise navrhla 25. května také revizi směrnice o audiovisuálních mediálních službách a nový přístup k online platformám. Záměrem revize a nové úpravy je dosáhnout lepší rovnováhy pravidel, které dnes platí pro tradiční televizní vysílání, poskytovatele videí na vyžádání a platformy pro sdílení videí. Revize by měla posílit podporu evropské kulturní rozdílnosti, ochránit děti před škodlivým obsahem online, zajistit nezávislost audiovizuálních regulátorů a dát více flexibility vysílatelům ohledně reklamy. Návrh také zohledňuje přístup Komise k platformám (v roli obchodních míst online, vyhledávačů, platebních systémů, sociálních médií a webových stránek pro sdílení obsahu a videí). Komise ve svém návrhu dospěla k závěru, že jednotný přístup k platformám online není pro spotřebitele vhodný. Z tohoto důvodu se Komise zaměří na každou oblast zvlášť, a to od telekomunikačních pravidel po pravidla copyright. Komise se domnívá, že v tomto případě je jednoduší aplikovat existující legislativu než zavádět nová pravidla. Současný režim zodpovědnosti zprostředkovatele stanovený ve Směrnici o elektronickém obchodování by měl být nadále platný. Specifické problémy budou řešeny v rámci pravidel pro audiovizi či pro autorské právo.
Komise by měla tato pravidla také uplatnit u aktuálně projednávané revize telekomunikační legislativy a Směrnice e-Privacy (ochrana soukromí v elektronických komunikacích) a to například při určování, zda by měla být na poskytovatele komunikačních služeb online v oblasti ochrany soukromí uplatňována stejná pravidla jako na tradiční telekomunikační operátory. Možná se ale nakonec Komise rozhodne pro deregulaci tradičního telekomunikačního trhu spíše než pro nová pravidla.
V oblasti audiovize Komise navrhla mj. povinnost, aby polovina času televizního vysílání byla věnována evropským filmům. Komise bude po poskytovatelích obsahu požadovat, aby evropská díla činila 20 % jejich poskytovaného obsahu. Další povinností je zavést pro diváky možnost přepnout vysílání s reklamami na nabídku online aplikací. Operátoři budou mít více flexibility, kdy tyto aplikace mohou být ukázány za dodržení stávajících podmínek.
Na konci roku můžeme očekávat iniciativu „volný tok dat“, která by měla usnadnit portabilitu a využitelnost dat mezi různými online platformami a cloudovými službami. Dále lze očekávat veřejnou konzultaci na téma, jak jsou na online platformách uplatňovány jednotlivé podmínky přístupu k databázím, transparentnosti či nekalé praktiky. Na jejím základě Komise připraví návrh úpravy této oblasti na jaře 2017.