Změny ve Strategickém plánu SZP povedou ke snížení objemu produkce potravin a tím k jejich zdražení!

Rozhovor s předsedou Odborového svazu pracovníků zemědělství a výživy – Asociace svobodných odborů ČR Bohumírem Dufkem

Kolektivní smlouvy vyššího stupně na rok 2022 v zemědělství

Odborový svaz pracovníků zemědělství a výživy – Asociace svobodných odborů ČR dne 24. ledna 2022 a podepsal Kolektivní smlouvu vyššího stupně na rok 2022 se Zemědělským svazem ČR a Českomoravským svazem zemědělských podnikatelů. Plné znění KSVS naleznete v příloze.
  • Zveřejněno: 16.12.2014
Jsem přesvědčen, že bychom se měli zabývat ještě další otázkou, která by odpověděla na to, proč jsme v prvním referenčním období vyčerpali přes 97 % z evropských strukturálních fondů a proč ve druhém období jsme tak velice špatně čerpali a nedokázali jsme využít finanční prostředky, které nám EU nabízela, a co je horší, ještě jsme část museli vracet. Nechci spekulovat, protože na přesnou odpověď bychom potřebovali daleko hlubší rozbor jak politické, tak podle mě i ekonomické situace v ČR od roku 2008. Jsem toho názoru, že v době krize, která zasáhla naší republiku i celou Evropu, jsme měli udělat více pro to, aby se uvolnily z českého rozpočtu dostatečné finanční prostředky na kofinancování evropských projektů. Neustále jsme upozorňovali, že je to velice výhodné, protože z jedné koruny dostaneme 7 korun z evropského rozpočtu a tím nemusel být propad hospodářství tak dramatický. A co víc, občané přestali utrácet, protože vládní politika Nečasova kabinetu neustále strašila krizí a podtrhla veškeré investice v rozpočtu svým nesmyslným škrtáním.

Nemůžu ale nerozebrat další tři důvody:

1) Zákon o veřejných zakázkách a ÚOHS - kde leží na tomto úřadě nerozhodnuté veřejné zakázky za 40 miliard korun. Neúspěšní uchazeči neustále argumentují, že nesmí být zničeno konkurenční prostředí v naší malé republice. Ač jsme součástí EU. Dle mého je to jenom způsob jak zpochybňovat vítěze veřejných zakázek.

2) Evropská legislativa a čeští úředníci - kdy si v našem prostředí neustále zhoršujeme legislativou podnikatelské prostředí a je pravda, že v době krize klesly investice na 40 % průměru minulých let. A k tomu ještě jednotlivá ministerstva při kontrolách projektů dokáží zlikvidovat příjemce tím, že si neustále vymýšlí další doporučení, změny, kontroly.

3) Kontroly fungování projektů jsou právě pod dohledem jednotlivých ministerstev, které tyto projekty kontrolují, dávají kladná stanoviska a doporučení, jak dále pokračovat v projektech, ale následné kontroly audity zpochybní celý projekt a příjemce je poté povinen nejen částku vrátit, ale zároveň vrátit příslušné vypočítané penále. Dnes jsme v pozici, že místo toho, aby byly vypracovány vzorové projekty, např. pro obce a města, tak již starostové, převážně pak z malých měst a obcí, se nechtějí do těchto projektů vůbec pouštět a tak se vystavovat zbytečnému riziku. Tady bych připomněl jednu velice důležitou věc, že čerpáte-li finanční prostředky ze soukromých nadací či obdržíte-li prostředky ze soukromých grantů, tak vám tito dárci pomáhají s celým projektem až do úspěšného splnění projektu, protože chtějí, aby jejich soukromé investice přinesly užitek a profit, ale státní úředníci jsou přesvědčeni, že je úplně jedno zda projekt dopadne zdárně či ne. Jak jsem již ale zmínil, pro hlubší rozbor je potřeba více času a více dílčích rozborů Institutu pro evropskou politiku EUROPEUM.

Kohezní politika v novém programovém období - zkušenosti a výzvy


(Podkladový materiál pro kulatý stůl v rámci Národního konventu - 30. 11. 2014)

Red 1

testospzvzv123