Změny ve Strategickém plánu SZP povedou ke snížení objemu produkce potravin a tím k jejich zdražení!

Rozhovor s předsedou Odborového svazu pracovníků zemědělství a výživy – Asociace svobodných odborů ČR Bohumírem Dufkem

Kolektivní smlouvy vyššího stupně na rok 2022 v zemědělství

Odborový svaz pracovníků zemědělství a výživy – Asociace svobodných odborů ČR dne 24. ledna 2022 a podepsal Kolektivní smlouvu vyššího stupně na rok 2022 se Zemědělským svazem ČR a Českomoravským svazem zemědělských podnikatelů. Plné znění KSVS naleznete v příloze.
  • Zveřejněno: 30.08.2017
  • Autor: ZS ČR

Vláda svým usnesením č. 531, ze dne 24. 7. 2017 schválila nová pravidla pro uplatňování odpovědného přístupu při zadávání veřejných zakázek a nákupech státní správy a samosprávy a doporučila vrcholným představitelům státní správy a samosprávy, aby v jimi řízených organizacích tato pravidla uplatňovali a využívali metodiky pro environmentálně a sociálně odpovědný přístup při zadávání veřejných zakázek.

V dokumentu se státní správa a samospráva zavazuje, že se bude řídit třemi pravidly:

  • bude zohledňovat environmentální aspekty, tj. omezí spotřebu energií, vody, surovin, znečišťovacích látek uvolňovaných do ovzduší, vody a půdy, omezí produkci odpadů a uhlíkovou stopu, tedy se bude snažit „ pořídit výrobky, služby a práce s nižšími dopady na životní prostředí během jejich životního cyklu v porovnání s výrobky, službami a pracemi se stejnou hlavní funkcí, které by byly pořízeny jinak“.
  • bude zohledňovat sociální hlediska, to znamená, že bude podporovat zaměstnanost osob znevýhodněných na trhu práce, podporu vzdělávání, praxe a rekvalifikací, podporu důstojných pracovních podmínek a bezpečnosti práce, přístup sociálních podniků a malých a středních podniků, usilovat o férové dodavatelské vztahy, respektovat principy etického nakupování,
  • svým přístupem půjde příkladem dalším veřejným i soukromým institucím a subjektům. Nezbytnou součástí příkladného chování je zapojení vlastních zaměstnanců do celého procesu, zabezpečení odpovídající informovanosti a školení v problematice odpovědného chování a motivace k aktivnímu přístupu k dalšímu rozvíjení a posilování odpovědného přístupu veřejné správy

Pravidla pro společensky odpovědné zadávání veřejných zakázek upravuje rámcově směrnice Evropského parlamentu a Rady č. 2014/24/EU o zadávání veřejných zakázek  a z ní vycházející zákon o zadávání veřejných zakázek č.  134/2016 Sb. , který nabyl účinnosti 1. října 2016 (dále jen ZZVZ).

  • 37 odst. 1 písm.d) ZZVZ stanoví, že „zadavatel může stanovit podmínky účasti v zadávacím řízení jako zvláštní podmínky plnění veřejné zakázky, a to zejména v oblasti vlivu předmětu veřejné zakázky na životní prostředí, sociálních důsledků vyplývajících z předmětu veřejné zakázky, hospodářské oblasti nebo inovací“.

Zvláštními podmínkami plnění veřejné zakázky podle důvodové zprávy jsou takové podmínky, které akcentují aspekty sociální, hospodářské, environmentální, zaměstnanosti nebo inovací. Může se jednat například o dodržení postupů šetrných k životnímu prostředí při výrobě zboží, které bude předmětem veřejné zakázky nebo o podmínku vyjadřující podporu odborné praktické přípravy učňů při plnění veřejné zakázky. Společnou podmínkou pro podmínky účast podle § 37 odst. 1 je jejich souvislost s předmětem veřejné zakázky. Nelze tedy například vyžadovat kvalifikaci, která je při plnění veřejné zakázky nepoužitelná, nebo plnění sociálních či enviromentálních podmínek bez souvislosti s plněním veřejné zakázky (například sponzorství kulturních, sportovních nebo společenských aktivit určených zadavatelem).“

Další úpravu, na základě které lze formulovat společensky odpovědné zadání veřejné zakázky obsahuje § 114 a §116 ZZVZ, kdy „pro hodnocení ekonomické výhodnosti nabídky podle kvality je zadavatel povinen stanovit kritéria, která vyjadřují kvalitativní, environmentální nebo sociální hlediska spojená s předmětem veřejné zakázky“ a kritériem kvality mohou být zejména sociální, environmentální nebo inovační aspekty.

Pro zadavatele je důležité stanovit zadávací podmínky tak, aby využil § 37 odst. 1 písm. d) ZZVZ a aby přitom neporušil pravidla hospodárnosti.  Zadavatel  musí být připraven obhájit zadávací podmínky, např. tím, že zvýšená nabídková cena je důsledkem zapojení osob, které dosud pobíraly podporu v nezaměstnanosti, takže  je vyvážena snížením výdajů z veřejných rozpočtů.

Otázku dodržování zásad hospodárnosti a nastavení konkrétních hodnotících kritérií (zejména váhy, která bude těmto kritériím přiřazena) lze předem konzultovat s Ministerstvem financí, které je gestorem právních předpisů upravujících hospodaření veřejných zadavatelů.

Vodítkem při formulaci zadávacích podmínek s ohledem na společenskou odpovědnost mohou být metodiky a příručky zpracované MPSV, které jsou zveřejňovány na http://sovz.cz.

Svoji metodiku pro prevenci trestní recidivy formou podpory zaměstnávání a profesního rozvoje osob se záznamem v evidenci Rejstříku trestů a osob ve výkonu trestu odnětí svobody v rámci veřejných zakázek představilo v červenci 2017 také ministerstvo spravedlnosti. Metodika obsahuje praktické rady a postupy pro zadavatele veřejných zakázek včetně popisu konkrétních kroků, které musí provést při svém rozhodování o vhodnosti zahrnutí těchto podmínek nebo kritérií do zadávací dokumentace. Součástí jsou příklady dobré praxe.